Helsehistorisk forum - Seminar: Lepra – fortsatt aktuell sykdom - torsdag 14. september 2023 kl. 13:00–15:00 - Nasjonalbiblioteket, Store auditorium

Kjære venner av Helsehistorisk forum. Håper dere alle har hatt en fin sommer! Vi ønsker velkommen til høstprogrammet, og håper på mange fine og lærerike opplevelser sammen med dere.

Vi minner om høstens første seminar:

Tid: torsdag 14. september kl. 13:00–15:00

Sted: Store auditorium, Nasjonalbiblioteket, Henrik Ibsens gate 110, Oslo

Tema: Lepra – fortsatt aktuell sykdom

I år er det 150 år siden legen Armauer Hansen påviste leprabasillen. Oppdagelsen regnes som en av de største helsehistoriske begivenhetene i Norge, og hans studier fikk stor betydning også internasjonalt. Med dette seminaret ønsker vi å løfte fram både lepraforskningens historiske begynnelse og vår tids forekomst og sykdomsforståelse av lepra.

Program:
1300: Velkommen. Borghild Barth-Heyerdahl Roald, møteleder
1305: Å gi lidelse et ansikt – glimt fra lepraillustrasjonenes historie. Anne Kveim Lie, professor, Universitetet i Oslo
1330: Immunologien ved lepra. Anne Spurkland, professor, Universitetet i Oslo
1355: Pause
1410: Lepra i Norge i dag. Frank Olav Pettersen, overlege, Oslo universitetssykehus
1435: Felles diskusjon

Strømming: Seminaret blir også strømmet, men NB: bare fram til pausen. Klikk på lenke her.
Fri adgang for Helsehistorisk forums venner, kr 100 for andre. Ingen påmelding. Hjertelig velkommen til alle! Seminaret er støttet av Fritt Ord.

Vi vil også gjerne minne om at den største medisinhistoriske kongressen noensinne går av stabelen i Oslo 30. august-2. september. Plenumsforelesningene er gratis og åpne for alle, så hvis dere har anledning, er det en enestående mulighet til å høre verdens fremste medisinhistorikere.

Vi får stadig nye medlemmer, men vi ønsker oss flere, slik at vi kan sette i gang enda flere aktiviteter! Vi fortsetter vervekampanjen, der den av dere som verver flest nye medlemmer, får gratis deltakelse på årets julearrangement! De som melder seg inn nå, får høsten 2023 og hele 2024 til prisen av ett år: kr 450. Hvem som bør bli medlem? Alle som er interessert i helse, kultur og historie! Som venn får man invitasjon til våre seminarer på e-post, gratis inngang til seminarene, mulighet til å delta på studieturer samt medlemspris på vårt tradisjonsrike juleseminar med middag i Det Norske Videnskaps-Akademi. Les mer om oss på vår hjemmeside.

Vi minner til slutt om våre øvrige seminarer utover høsten:
1. 26. september: Lansering av utstilling i den gamle kvinneklinikk
2. 26. oktober: Krig, konflikt og konsekvenser