Norsk medisinstudentforening

Fagforening og interesseorganisasjon for studenter

Utland

Danmark

I Danmark kan man studere medisin ved 4 universiteter. Per 24. september 2014 var det totalt 324 norske medisinstudenter i landet. Klikk deg inn og les mer om de respektive studiestedene.

København - Københavns Universitet

Mer enn 30% av norske leger har medisinsk embetseksamen fra et utenlandsk universitet, og hvis du velger å gjøre som dem er København et godt alternativ. København er med sine 1,2 millioner innbyggere Skandinavias største by, med knutepunkt i flyplassen Kastrup hvor man kan fly direkte til bl.a. Bergen, Trondheim, Oslo, Haugesund og Stavanger. Det er også gode forbindelser til resten av verden. Byen ligger på Sjælland og strekker seg delvis inn over Amager. Københavns historie går helt tilbake til rundt år 800. I dag bor ca. 22% av Danmarks befolkning i Københavns byområde. Byen er i stadig utvikling og fram til rundt 2025 er det i Københavns kommune planlagt fire større utvidelsesområder. «Cityringen», den siste utbyggelsen av metroen, ble også ferdig i 2019 og knytter hele sentrum sammen.
Louisiana

Københavns metropol

København er kjent for sin blanding av gammel og moderne arkitektur, og et rikt kulturliv. Man kan dra på teater ved «Det Kongelige Teater», ballett i «Den Kongelige Ballet», opera på «Den Kongelige Danske Opera», kunst på Nationalmuseet, Ny Carlsberg Glyptotek, Statens Museum for Kunst, eller på Louisiana nord for København, høre konserter på Vega, besøke det kjente Tivoli, gå tur i Zoologisk Have og ikke minst spille fotball i Fælledparken. De siste årene har København markert seg med flere anerkjente restauranter, bl.a. «Noma», som er kåret til verdens beste restaurant. Ellers kan man besøke en av de mange kafeer og restauranter i byen for en rimeligere penge (også på «Lånekassen-lønn»), eller Nordens største street food-marked, Reffen Copenhagen.

Året rundt bruker københavnerne de store grøntområdene som finnes flere steder i byen til både joggeturer, piknik, fotball og sosialisering. I tillegg er det lett tilgang til sandstrender (Amager Strandpark, Svanemøllen strand) og havnebad (Islands Brygge, Nordhavn, Refshaleøen).

Islands bryggeÅ komme seg rundt

København er en lett by å ferdes i, mye takket være de mange sykkelstiene. Hele 37% av innbyggerne sykler til jobb eller skole hver dag. Et godt tips til første innkjøp er en ny sykkel med en solid lås! Hvis man ikke orker å sykle, hvilket for dansker er latskap, har man muligheten til å benytte seg av metro, S-tog, regionaltog eller de mange bussene som kjører døgnet rundt – hele uken!

Københavns Universitet er med cirka 38.000 studenter og 9.000 ansatte Danmarks største forsknings- og utdanningsinstitusjon. Med sine mer enn 525 år er Københavns Universitet (KU) ikke bare landets eldste universitet, men også et av de eldste i Nord-Europa. Framover ønsker Københavns Universitet å utbygge sin posisjon som et av Europas ledende universiteter. Det kan man også se på KU's medisinske fakultets nyeste bygning: Mærsk Tårnet i Panum-bygningen. Her har medisinstudenter og andre studenter fra det Sundhedvidenskabelige Fakultet fått nye og moderne undervisningslokaler, auditorier, og en deilig kantine. Bygningen er 15 etasjer høy, og kan faktisk ses fra hele København!

Hvert år tas 24 norske medisinstudenter opp i København. På bakgrunn av det lave antallet norske studenter kommer man lett i kontakt med de danske medstudentene, og det er også lett for oss nordmenn å finne hverandre. Det starter allerede før studiestart med faddertur (på dansk: «Rustur»), hvor man blir kjent med studenter fra egen klasse og flere parallellklasser. Utover studiet er det også mange anledninger til å bli kjent med sine medstudenter gjennom studentforeninger eller i USG (universitetets idrettsforening).

Oppbygningen av studiet ser slik ut: 1.-2. semester med basale medisinske fag, f.eks. basal humanbiologi, cellebiologi og genetikk. På 3. til 5. semester ligger de integrerende organkursene om bl.a. mage, tarm og lever, samt undervisning i anatomi, biokjemi, fysiologi, farmakologi og allmenn patologi. På 6. semester begynner grunnutdannelsen i medisin og kirurgi, som fortsetter på kandidatutdannelsen. Undervisningen foregår stort sett på dansk, men eksamen og eventuelle oppgaver kan besvares på norsk, dansk eller svensk. Språkbarrieren kan føles skremmende i starten, men de aller fleste venner seg fort til språket.

All utdanning i Danmark er gratis, og Lånekassen gir støtte til utdanning ved offentlig godkjente læresteder for høyere utdanning i Danmark.

Tivoli

Boligprisene tilsvarer mye det som er tilfellet i Norge, og det kan være vanskelig å komme inn på leiemarkedet, men det finnes mange både offentlige og private kollegier (studentboliger) til rimelig pris. Levekostnadene er generelt noe billigere enn i Norge. Man kan nok klare seg på studielånet, men mange medisinstudenter velger å jobbe som sykepleiervikarer. FADL, som er medisinstudentenes egen fagforening i Danmark, tilbyr et kurs som gjør at man er i stand til å jobbe som sykepleiervikar på de forskjellige sykehus i og rundt København.

Som alle andre steder er studiet krevende, men legger man ned en god innsats kommer man langt. Ved spørsmål er det bare å ta kontakt med oss!

Hilsen kontaktpersonene i København

Kontaktpersoner København

Odense er den tredje største byen i Danmark med ca. 197.000 innbyggere (2015) og ligger på øya Fyn. Det er bare 1,5-2 timer med tog til København og Kastrup, og dermed er det lett å både reise hjem til Norge eller ut i den store verden.

Odense

Odense er en sjarmerende by som kanskje er mest kjent for å være hjembyen til eventyrforfatteren H. C. Andersen. Den har mange koselige gater, restauranter og barer, samtidig som det er en by man lett blir kjent med – og glad i. Det er et rikt kulturliv med teater og konserter, og vi har Munkemose; en flott park med turmuligheter som ligger vakkert til ved elven Odense Å. Her ligger også fine Odense Zoo. Det finnes ellers mange treningssentre og fotball-/håndballag man kan bli med i. Det er altså mye å finne på også utenfor studiene.

Syddansk Universitet (SDU) er med sine ca. 30.000 studenter Danmarks tredje største universitet. Universitetet ligger et par kilometer fra sentrum, og her studerer man de første årene av medisinstudiet. Fra 3.-året studerer man ved Odense Universitetshospital (OUH) som ligger nært sentrum. Det er påbegynt bygging av nye OUH som en forlengelse av universitetsbygningen, som planlagt skal stå ferdig i 2022. Når dette står ferdig vil også siste del av studiet flyttes ut til universitetsområdet.

For å komme inn på bachelor i medisin kan man søke i to kvoter, enten med karakterer fra videregående i den ene kvoten, eller med opptaksprøve (MCQ) og intervju (MMI) i den andre. Det er vanlig for norske studenter å søke i begge kvoter. På bachelor har SDU en årlig norsk kvote på 14 studenter, men da søkere også konkurrerer med de danske søkerne kan det også være færre enn dette. Studiestart er både i september og februar, hvilket for bachelors vedkomne bestemmes ut fra søkers alder. De yngste søkerne får studiestart i februar, mens de eldste får starte i september.

OUHHer i Danmark er medisinutdanningen delt inn i bachelor og kandidat. På bachelordelen (1.-3. år) lærer man de basale fagene, samt hvordan det friske mennesket fungerer. Bachelordelen består av 12 moduler, som hver er på 8 uker, med en avsluttende eksamen, og man får et bachelorvitnemål som gir opptak til kandidatutdannelsen. På kandidaten (4.-6. år) bruker man lærdommen fra bacheloren til å fordype seg i det syke mennesket, organisert etter hvilke organer som er rammet, med fokus på kommunikasjon, diagnostikk og behandling. Det er to klinikkperioder på kandidaten, den ene på 8. semester og den andre på 10. semester. Ved inntak på studiet har man automatisk plass på kandidatutdannelsen dersom man består bachelor. I tillegg er man også sikret KBU-plass (tidligere turnus) etter endt studie.

Timeplanen er forskjellig fra uke til uke, med forelesning (hele årgangen) og «hold» (mindre gruppe) – undervisning som ofte innebærer problembasert læring.  Vi har organbasert faginndeling og har derfor undervisning i en periode på 8 uker, og perioden avsluttes med en eksamen. Det vil si at vi har eksamen ofte, men det går som regel fint så lenge man leser jevnt og følger undervisningen. Eksamen er som regel skriftlig, men er også noen ganger muntlig/praktisk. Karakterskalaen er annerledes fra Norge da de her bruker 7-trinnsskalaen, der beste karakter er 12 og laveste er -3 (for mer info).

Vi har også klinisk ferdighetstrening under noen undervisningsperioder, hvor en øver på relevante kliniske ferdigheter. Disse ferdighetene blir vi eksaminert i med en mellom-OSCE på 8. semester. På 12. semester har vi en avsluttende embetseksamen der vi har en større OSCE og en skriftlig eksamen. OSCE står for «Objective structured clinical examination», og er en stasjonsbasert eksamen der man blir testet i ulike teoretiske og praktiske ferdigheter. Etter bestått embetseksamen får man tittelen cand.med.

Utenom selve utdannelsen er det også meget gode muligheter for forskning, og det finnes flere studentorganisasjoner som organiserer mange ulike kurs avhengig av hvor man har interesse (bl.a. suturering, traumekurs, røntgen, EKG) som både er lærerike og sosiale å være med på!

Har du noen spørsmål er det bare å ta kontakt!

Århus - Aarhus Universitet

Aarhus er Danmarks nest største by med sine 315 000 innbyggere. Av disse er mer enn 60 000 studenter. Dette gjør gjennomsnittsalderen relativt lav og bidrar til et fantastisk studentmiljø. Med andre ord en perfekt by å studere i. Byen ligger helt ut til østkysten av Jylland med deilige strender og mange flotte friluftsområder og parker.

Moesgaard strand

Aarhus Universitet ble etablert i 1928 og består av 26 institutter. Universitetet har i overkant av 40 000 studenter. De fleste studiene ligger samlet i den idylliske universitetsparken, en herlig grønn lunge i hjertet av Aarhus.

Hvert år opptas ca. 20 nordmenn på medisinstudiet ved Aarhus Universitet. I alt er det ca 2000 medisinstudenter. Studiet er delt inn i en bachelor- og en kandidatdel, hver på 3 år. I første del av studiet lærer man om den friske menneskekroppen og hvordan den skal fungere. I siste del lærer man om sykdommer og hvordan man skal behandle pasienter. En god del av undervisningen foregår i klasser på 20-30 personer hvilket gjør at man blir godt kjent med sine medstudenter. De tre siste årene inneholder mye klinisk undervisning på sykehus. Du får i løpet av studiet mange nyttige redskaper og erfaringer som gjør deg godt rustet til å møte utfordringene som venter deg i din framtid som ung lege.

Kulturlivet i Aarhus er mangfoldig. Hvert år arrangeres Aarhus ”festuge”, som byr på mange opplevelser og konserter. Byen yrer av liv og smilende ansikter. Årets store begivenhet som student er den forrykende Kappseilasen.

Denne foregår i universiAarhustetsparkens innsjø og tiltrekker seg intet mindre enn 20-25 000 studenter. Ellers arrangeres Northside festival i juni, som alltid byr på mange kjente artister.

Byen har gode shoppingmuligheter, mange treningssentre, idrettsforeninger, museer og et tivoli!

Som norsk student i utlandet får man vært med på sosiale arrangementer gjennom ANSA. De trommer sammen til quizkvelder, 17. mai- feiring og julebord, for å nevne noe. Her kan man ”få litt fri” fra danskepølse og uforståelige fraser og bli kjent med andre norske studenter i Aarhus. Kanskje til og med få litt Freia melkesjokolade.

Danmark har et velutviklet tognett, som gjør transport til og fra Aarhus lett. I sommerhalvåret kan man få billig flybillett til Rygge direkte fra Aarhus lufthavn. Ellers er København og Billund lufthavn ikke så langt unna.

Isbjerget

En sykkel er et ”must” i en by som denne. Man sykler overalt, selv om busstilbudet er godt. Byen er forholdsvis liten til å være en storby.  De fleste av dine venner bor i sentrum, universitetet ligger midt i byen og det meste av det du kommer til å foreta deg foregår innenfor Ring 1.

Medisinstudiet er til tider tøft og utfordrende, men til gjengjeld utrolig spennende. Noen perioder er hardere enn andre og da er det godt å ha sine medstudenter. Man utvikler et godt samhold og får venner for livet.

Hilsen KPene i Aarhus og Nmf-Utland.

Mer informasjon om Århus