Norsk medisinstudentforening

Fagforening og interesseorganisasjon for studenter

Utland

Kroatia

I Kroatia har vi studenter i Zagreb og Split. Her får du litt mer informasjon om byene, samt hvem du kan kontakte ved spørsmål.

Zagreb

Zagreb er hovedstaden og den største byen i Kroatia. Byen ligger nordvest i landet, langs elven Sava, på sørsiden av Medvednica-fjellet. I den siste offisielle folketellingen for 2011 var befolkningen i Zagreb 790.017. Det bredere hovedstadsområdet Zagreb inkluderer byen Zagreb og det separate Zagreb-fylket som bringer den totale befolkningen i hovedstadsområdet opp til 1.113.111. Det er det eneste storbyområdet i Kroatia med en befolkning på over 1 million. Zagreb er en by med en rik historie som dateres fra romertiden til i dag. Zagrebs mange museer gjenspeiler historien, kunsten og kulturen ikke bare i Zagreb og Kroatia, men også i Europa og resten av verden. Rundt 30 samlinger i museer og gallerier omfatter mer enn 3,6 millioner forskjellige utstillinger, unntatt kirkesamlinger og private samlinger.

Zagreb

Zagreb er et viktig turistsenter, ikke bare når det gjelder passasjerer som reiser fra resten av Europa til Adriaterhavet, men også som et reisemål i seg selv. Byen har også en veldig fin park (Maksmir park). Siden krigens slutt har den tiltrukket seg nærmere én million besøkende årlig, hovedsakelig fra Østerrike, Tyskland og Italia. Imidlertid har byen enda større potensiale da mange turister som besøker Kroatia drar fra Zagreb raskt for å besøke strendene langs den kroatiske Adriaterhavskysten og gamle historiske renessansebyer som Dubrovnik, Split og Zadar. Mange butikker, butikkhus og kjøpesentre tilbyr en rekke kvalitetsklær. Det er rundt fjorten store kjøpesentre i Zagreb. Zagrebs tilbud inkluderer krystall, porselen og keramikk, halmkurver og kroatisk vin og gastronomiske produkter av ypperste kvalitet. Mange restauranter i Zagreb tilbyr forskjellige spesialiteter, både nasjonale og internasjonale retter.

Zagreb

Transport i Zagreb er ganske billig og det er kort vei fra flyplassen til sentrum hvor universitetet ligger. Det er gode transportnettverk. Det går direktefly til Gardermoen.

Zagreb

Universitetet i Zagreb er det største universitetet i Kroatia og det eldste kontinuerlig opererende universitetet i Sentral-Europa sør for Wien og i hele Sørøst-Europa. Zagreb School of Medicine ligger sentralt i Zagreb by. Den er tilknyttet Universitetet i Zagreb. Det er det eldste og største av de fire medisinstudiene i Kroatia. Kvaliteten på medisinstudiet ved Zagreb School of Medicine har tiltrukket studenter fra hele verden i flere tiår. Vedtaket om etablering ble gjort av det kroatiske parlamentet i januar 1917, som er en presedens i den kroatiske høyere utdanningen og vitner om at det allerede da var en bevissthet om betydningen av akademisk medisin på nasjonalt grunnlag. Ikke bare for utviklingen av legeyrket, men også hele samfunnet. Siden studieåret 1965/66 har det vært begrenset registrering og en opptaksprøve. Utviklingen av medisin og helsehjelp i Kroatia er uatskillelig fra University of Zagreb School of Medicine. Blant de utmerkede medlemmene av kroatisk medisin gjennom historien, og fremdeles i dag, kommer langt de fleste leger som har vært eller er professorer fra Zagreb School of Medicine.

I flere tiår var det den eneste institusjonen for medisinutdanning i landet. Siden begynnelsen av 90-tallet har fakultetet gjennomgått betydelige endringer. En av de mest betydningsfulle var overgangen fra fem til seks års studier. I studieåret 1990/91 startet den første generasjonen studenter for undervisningsopplegget på seks års studier, den nye læreplanen ble akseptert, og fag ble introdusert i det sjette studieåret som integrerer tidligere ervervet kunnskap, valgfrie emner gjennom studiet basert på problemløsning og innovasjoner i undervisningsmetoder og verifisering av ervervet kompetanse. I 2002/03 ble også kurs organisert i blokker implementert i prekliniske fag. Allerede fra første studieår har man begynt med klinisk erfaring på sykehuset (såkalte Fundamental Medical Skills) hvor man lærer noen kliniske prosedyrer.

Studenter kommer fra forskjellige land, bl.a. Israel, USA, Canada, Tyskland, Spania, Sverige og Storbritannia. Det er dessverre ikke mange norske studenter på universitetet i Zagreb. Jeg håper at norske studenter vil begynne å se på University of Zagreb School of Medicine som et passende sted for medisinstudier.

Felles e-postadresse: nmfzagreb@yahoo.com.

Split

Split er den nest største byen i Kroatia og den største byen i Dalmatia. Byen kan lokke med varmt klima og en flott kystlinje. Over de siste årene har Split blitt en av Kroatias mest populære turistdestinasjoner. Med sin arv, historie, kultur og severdigheter er Split absolutt en by som har mye å by på.

Split

Det engelskspråklige 6-årsprogrammet i medisin ble satt i gang i 2011/12. Studiestedet var da en uoppdaget perle for oss nordmenn.  I dag er vi litt over 40 norske studenter fordelt over seks år. Majoriteten av studenter kommer fra Tyskland. Årsaken til dette er at Universitetet i Split samarbeider med et tysk universitet kalt «Regiomed Kliniken». Flertallet av tyskerne flyttes over til Regiomed Kliniken etter tredje studieår i Split for å starte de kliniske årene i Tyskland.

Per dags dato er det 60 engelsktalende studenter som får tildelt plass ved universitetet hvert år. Til hver opptaksrunde blir kandidatene kalt inn til obligatorisk intervju. Om kandidaten ikke har mulighet å møte opp i Split vil intervjuet foregå via Skype. Universitetet har ved stort antall søkere muligheten til å arrangere opptaksprøve.

Split

Studieåret i Split strekker seg fra 1. oktober til midten av juli. Det stilles ikke krav til obligatorisk praksisperiode i løpet av sommerferien for studentene her. Klarer man derfor å bestå alle fagene i løpet av skoleåret får man en lang sommerferie. For studenter som ikke har bestått alle fagene under skoleåret er det mulighet for å avlegge eksamen i sommerferien. Klarer man ikke å bestå eksamen, tar man opp faget følgende semester og man betaler bare for det faget man tar opp.

De første tre årene er det stort sett teoretiske fag. Det er tidvis ganske tøft og teorien må terpes mye på. Fra fjerdeåret blir det mer praksis på sykehuset og de prekliniske fagene er over. På skolen er det mye obligatorisk undervisning. Man bli som regel delt inn i mindre grupper i seminarer og laber der man jobber tettere med lærere og medstudenter. I forelesning er man ofte hele klassen sammen, og i noen fag er forelesningen frivillig. Det som er veldig positivt å studere i Split, er at lærerne virkelig ønsker at du skal komme deg gjennom studiet!

Det er billigere å leve i Split sammenlignet med prisene i Norge. Prisene for leilighet med sentral beliggenhet og kort gange til universitetet ligger på 3000-8000 kroner per måned. Leilighetsprisene har derimot steget noe i løpet av de siste årene og det kan oppleves vanskelig å finne leilighet hvor utleieren tilbyr ett års leiekontrakt på grunn av den blomstrende turismen. For de som er glade i shopping har vi to store kjøpesentre som tilbyr kjente butikker, store matsaler og gode kafeer samt kino. Billig kino gjenspeiler seg i hyppigheten nordmenn er å finne i kinosalen. I tillegg er Split beriket med gode restauranter hvor prisnivået fremdeles er hyggelig etter norsk standard.

Split

Klimaet i Split er ulikt norsk klima. Sommermånedene er varme med tropenetter og fylte strender. Med varmen kommer også turistene sigende. Overgangen til høsten merkes ikke så godt da temperaturen fortsatt er behagelig og dagene kan tilbringes på stranden. Vintermånedene kan være kalde på grunn av vinden som kommer fra nord.

Selve bykjernen er ikke altfor stor, og det er lett å forflytte seg rundt både til fots og med transportmidler. Til vår store glede tilbys Uber som transportmiddel. Uber er et billigere alternativ sammenlignet med vanlig taxi som de fleste studentene benytter seg av. Selv om man ikke har samme tilbud som studenter hjemme i Norge, blir aktivitetstilbudet bare større og større for hvert år. Vi har som de fleste byer med mange norske studenter, vår egen ANSA Split, som blant annet arrangerer julegalla, 17. maifeiring, fadderuke og quizkvelder. Du vil garantert føle deg velkommen i Split!

Felles e-postadresse: nmf.split@outlook.com.