Norsk medisinstudentforening

Fagforening og interesseorganisasjon for studenter

Slovakia

Martin

Martin er en liten koselig by i det nord-vestlige Slovakia. Den har ca 70 000 innbyggere. Den ligger i en dal omgitt av fjeller og er på sitt fineste, gjerne i mai, en ganske idyllisk liten plass.
Bilde av Martin sentrum

Byens sentrum er forholdsvis lite i forhold til innbyggertallet, det er en del kafeer og restauranter i sentrum av byen. Det åpnes stadig nye prosjekter og Martin har i det siste fått en vietnamesisk restaurant og Escape Room. Selv om Martin ikke er verdens navle er det kort vei til nabobyen Zilina, som er større og har mer utvalg i ting å gjøre. Det som er meget positivt med Martin er at den ligger midt i hjertet av Sentral-Europa, noe som betyr at det er kort vei til byer som Wien, Budapest, Praha og Krakow.

Det finnes ingen flyplass i Martin. Det vanligste er derfor å fly fra Torp (Sandefjord) til Katowice (Polen) eller å fly fra Gardemoen til Krakow. Deretter er det en ca. 3 timers taxitur ned til Martin. Taxiselskapene i Martin er vant med studenter og det er faste priser på taxi. I tillegg flyr Norwegian fra Oslo til Bratislava hvor man kan ta tog eller taxi til Martin.

Skolen i Martin er et medisinsk fakultet som er underslått Commenius University i Bratislava. Fakultetet ble åpnet i 1962 og i 1991/92 ble det for første gang åpnet for internasjonale studenter. Siden den gang har massen med internasjonale studenter økt jevnlig. Selve undervisningen over 6 år er tredelt. De to første årene er prekliniske og foregår i universitetsbygget. De neste to årene er fordelt på prekliniske og kliniske fag der mer av undervisningen foregår på sykehuset. De siste to årene er kun klinisk rettet og så og si all undervisning er på sykehus. Skolen er stort sett bra og med den voksende internasjonale studentmassen har også gjennomslagskraften blitt større.

Eksamensformen er som regel muntlig eksaminering og det er en avsluttende eksamen i nesten alle fag. Det blir dermed mange eksamener i enkeltfag istedenfor få store multidisiplinære eksamener, slik som på de fleste norske universiteter. Studiet er tungt og professorene krever mye av deg som student, men det blir bedre og bedre for hvert år. Studiet krever en god del selvstudie da man ikke lærer hele pensum i løpet av timene på skolen. Timene, også kalt practicals, er nesten alltid obligatorisk og forelesningene er nesten alltid frivillige.

I Martin er det strålende muligheter for (og disse bedrives aktivt av studenter her nede) turer i fjellet, skigåing om vinteren (både bortover og nedover), fotball, håndball, sykling, jogging, klatring ute/inne, squash, svømming og volleyball. Studentmiljøet i Martin er rett og slett utrolig bra. Det skal sies at studentmassen i stor grad domineres av nordmenn, og ANSA har aktive styremedlemmer som stiller i stand mange arrangementer; julebord, vintertur, russefest, 17. maifeiring, høsttur ++. I tillegg blir det arrangert quiz hver onsdag på vår stamplass Cary Mary.

Når man starter på førsteåret vil man automatisk få tildelt en plass på et av skolens hosteller hvis man trenger dette. Rommene er forholdsvis store og dette er ikke noe problem i de første ukene. De aller fleste studentene velger å flytte inn i egen leilighet ganske raskt. Leilighetene i Martin ligger på rundt 300-600 euro (ca. 3000-6000 kr) i måneden, noe som er meget gunstig hvis man velger å bo sammen med noen. Leiligheter er noe dyrt i forhold hva de kanskje burde være, men det er fordi internasjonale studenter er med på å presse prisene. Det er også en liten fare for å bli lurt, og det lureste man kan gjøre er å starte letingen i god tid før man kommer ned og at man spør studenter som har vært i Martin en stund om hjelp og tips.

Levekostnadene er selvfølgelig ganske mye lavere i Slovakia enn i Norge. Prisene har gått noe opp på mat og andre tjenester etter at euroen ble innført, men man kan fint klare seg kun på studielånet hvis man er litt forsiktig med pengebruken.