Covid-19: Eksamen, autorisasjon og lisens for studenter i utlandet

Flere av dere som studerer i utlandet har meldt ifra om at eksamener ved deres universitet kan bli utsatt grunnet Covid-19. Vi i Nmf forstår godt at det er utfordrende med slik uforutsigbarhet, spesielt for 5.- og 6.-årsstudenter som skal få henholdsvis studentlisens og legeautorisasjon til sommeren.

Nmf har derfor hatt kontakt med Helsedirektoratet vedrørende to problemstillinger i lys av utsatte eksamener: Oppstart i LIS1 for 6.-årsstudentene og midlertidig studentlisens for 5.-årsstudentene.
Bilde

6.-årsstudentene

Studentene som er blitt ansatt i LIS1-stillinger i vår har oppstart 1. september. Vårt ønske var at utsettelse av avsluttende eksamener ikke skulle gå på bekostning av studentenes mulighet til å starte i tjenesten. Vi ønsket at studenter som eventuelt rammes, beholder sin LIS1-stilling og starter så snart eksamen er avlagt. Som en juridisk løsning for dette foreslo vi en midlertidig legelisens, som kunne erstattes av formell autorisasjon ved bestått eksamen eller tilbaketrekkes ved underkjent eksamen.

Svaret fra Helsedirektoratet var at 6.-årsstudenter som ikke har autorisasjon før oppstart i LIS1, ikke kan starte i tjenesten. Direktoratet ønsket ikke å foreta forskriftsendringer som ville muliggjøre løsningen vi foreslo. I sitt svarbrev til oss konkluderte Helsedirektoratet som følger:

“Helsedirektoratet mener det ikke er grunnlag for å endre spesialistforskriften eller lisensforskriften for å sørge for at en mindre gruppe leger får adgang til å starte i stilling som LIS1 før de er innvilget autorisasjon. En slik særordning vil både være i strid med tidligere forvaltningspraksis og vil oppleves som en urimelig positiv diskriminering av personer uten autorisasjon.”

Selv om Helsedirektoratet ikke endrer gjeldende praksis, vil forhåpentligvis saksbehandlingstiden for autorisasjon være kortere enn vanlig. Helsedirektoratet har uttalt at søknader om lisens og autorisasjon vil prioriteres.

Videre har mange 6.-årsstudenter skaffet seg jobb som lege i sommer. Selvstendig arbeid som lege vil ikke være mulig uten autorisasjon, og man kan heller ikke forvente avlønning som lege. Alternativet blir å arbeide som medisinstudent med lisens. Det er selvfølgelig ingenting i veien for at den enkelte går i dialog med sin arbeidsgiver og forklarer situasjonen og ber om lønn som cand.med. Vi håper at arbeidsgivere utviser fleksibilitet og forståelse for situasjonen.

5.-årsstudentene

Lisens til medisinstudenter er regulert i Forskrift om lisens til helsepersonell. Nmf sin forståelse av forskriften er at utsatte eksamener ikke vil ha innvirkning på studentlisensen som blir gyldig fra 1.6.20. Helsedirektoratet deler denne vurdering. Det begrunnes på to vis: 1) Forskriften sier at eksamen i prekliniske fag må være gjennomført. Dette har studentene allerede dokumentert i lisenssøknadene. 2) Forskriften fremholder at det som hovedregel ikke skal være mer enn ett år igjen til avsluttende eksamener. Dette er oppfylt selv om eksamen i enkeltemner utsettes.

Konklusjon

Vi håper at dette besvarer spørsmålene mange av dere har hatt rundt utsatt eksamen, autorisasjon og lisens. Om dere har flere spørsmål, ta gjerne kontakt på leder@medisinstudent.no.

Brevet til Helsedirektoratet kan leses i sin helhet her og svaret fra Helsedirektoratet her.

Takk for at du er medlem i Nmf! Det gjør at vi har anledning og ressurser til å arbeide med saker som er viktig for norske medisinstudenter i både Norge og utlandet.