Norsk medisinstudentforening

Fagforening og interesseorganisasjon for studenter

Aarhus

Aarhus er Danmarks nest største by med sine 315 000 innbyggere. Av disse er mer enn 60 000 studenter. Dette gjør gjennomsnittsalderen relativt lav og bidrar til et fantastisk studentmiljø. Med andre ord en perfekt by å studere i. Byen ligger helt ut til østkysten av Jylland med deilige strender og mange flotte friluftsområder og parker.
x

Aarhus Universitet ble etablert i 1928 og består av 26 institutter. Universitetet har i overkant av 40 000 studenter. De fleste studiene ligger samlet i den idylliske universitetsparken, en herlig grønn lunge i hjertet av Aarhus.

Hvert år opptas ca. 20 nordmenn på medisinstudiet ved Aarhus Universitet. I alt er det ca 2000 medisinstudenter. Studiet er delt inn i en bachelor- og en kandidatdel, hver på 3 år. I første del av studiet lærer man om den friske menneskekroppen og hvordan den skal fungere. I siste del lærer man om sykdommer og hvordan man skal behandle pasienter. En god del av undervisningen foregår i klasser på 20-30 personer hvilket gjør at man blir godt kjent med sine medstudenter. De tre siste årene inneholder mye klinisk undervisning på sykehus. Du får i løpet av studiet mange nyttige redskaper og erfaringer som gjør deg godt rustet til å møte utfordringene som venter deg i din framtid som ung lege.

Kulturlivet i Aarhus er mangfoldig. Hvert år arrangeres Aarhus ”festuge”, som byr på mange opplevelser og konserter. Byen yrer av liv og smilende ansikter. Årets store begivenhet som student er den forrykende Kappseilasen.

image7yqdm.png

Denne foregår i universitetsparkens innsjø og tiltrekker seg intet mindre enn 20-25 000 studenter. Ellers arrangeres Northside festival i juni, som alltid byr på mange kjente artister.

Byen har gode shoppingmuligheter, mange treningssentre, idrettsforeninger, museer og et tivoli!

Danmark har et velutviklet tognett, som gjør transport til og fra Aarhus lett. I sommerhalvåret kan man få billig flybillett til Rygge direkte fra Aarhus lufthavn. Ellers er København og Billund lufthavn ikke så langt unna.

9-isbjerget-apartment-building-in-aarhus-by-search-jds-louis-paillard-and-cebra.jpg,,16636.jpg

En sykkel er et ”must” i en by som denne. Man sykler overalt, selv om busstilbudet er godt. Byen er forholdsvis liten til å være en storby.  De fleste av dine venner bor i sentrum, universitetet ligger midt i byen og det meste av det du kommer til å foreta deg foregår innenfor Ring 1.

au.jpg,,16640.jpg

Medisinstudiet er til tider tøft og utfordrende, men til gjengjeld utrolig spennende. Noen perioder er hardere enn andre og da er det godt å ha sine medstudenter. Man utvikler et godt samhold og får venner for livet.