Årets fredsprisvinnere

Det har vakt allmenn aksept og hyllest at årets Nobels fredspris ble tildelt den kongolesiske gynekologen Dennis Mugwege og IS-overlever Nadia Murad.
Bilde av Dennis Mukwege

De har begge satt fokus på den volden spesielt kvinner utsettes for i krig og konflikter, og ikke minst den seksualiserte volden, og voldtektene kvinnene er offer for. Man kan nesten si at det å krenke motpartens kvinner med seksualisert vold brukes som et våpen. Uten å redusere den store innsatsen  Nadia Murad har gjort, er jo Overlegeforeningen spesielt stolt over at overlegen og gynekologen Dennis Mugwege har fått prisen dels for sin innsats ved Panzi Hospital i Kongo for kvinner som har fysiske skader etter (gjeng) voldtekt. Det er behandlet over 40 000 kvinner ved hans sykehus. Han og familien har selv måttet flykte fra Kongo i en periode etter at han i en tale i FN hadde kritisert forholdene i Kongo og krevd at de ansvarlige burde straffes.

Du kan lese mer om Dennis Mugwege her

Se NRK innslaget om Mukweges kamp for voldtatte kvinner