Julebrev fra Jon Helle

Kjære overlege. Vi har mye å takke for. Vi bor og jobber i verdens beste land.
Bilde Jon Helle

Fredsprisvinnerne Nadia Murad og vår kollega Denis Mukwege åpnet våre øyne for den motsatte ytterlighet. Mukwege sa: «Jeg skal spare dere for detaljene». Da hadde vi allerede sterke nok bilder i hodene. Ettertenksomt sa han også: «Hvordan bygger vi fred på massegraver?».

Vi har mye å takke for i Norge.

Selv om verdensøkonomien skjelver, fredsarbeidet vakler og klimaarbeidet skranter.

Sammen er vi sterke. Men det er noe paradoksalt i tiden. Vi blir mer og mer avhengig av hverandre, i team og små og store fellesskap. Samtidig råder en individualisme og kravmentalitet, et jag etter makt, og krefter splitter og setter folk opp mot hverandre. Vi kan alle gjøre noe for å hegne om noe som er større enn oss selv ved veivalgene vi står i. Det er slik vi bygger hverandre og samfunnet.

Da vil også de som kommer etter oss ha mye å takke for.

Ved inngangen til jula og på tampen av året vil jeg gjerne gi litt oppmerksomhet til dem av våre som strever i vårt gode land. Mange har en alt for stressende jobb, i skvis mellom krav fra alle kanter, og kanskje med liten takk. Mange har gjort faglige eller andre feil. Noen har fått advarsel, mistet autorisasjonen, mistet jobben. Eller blitt urettmessig utpekt som syndebukk. Noen, eller kanskje mange flere enn vi tror, har erfart baksnakk, devaluering, diskriminering eller trakassering, kanskje uten nødvendig og berettiget støtte. Eller blitt rammet av alvorlig sykdom eller skade, opplevd skilsmisse, mistet nære kjære eller lidd andre tap.

Det krever en sterk rygg å takle både motgang og medgang. Alene skal ingen stå. Jeg håper alle våre får den støtten de trenger, også fra oss som kolleger og tillitsvalgte.

En av mine tidligere sjefer trøstet seg selv når det stormet som verst: "Solen går ned i kveld og opp igjen i morgen". Jeg har fått økende sans for bildet. Det hjelper til å se litt opp og frem i krevende situasjoner.

Til slutt:

Takk til alle dere som står opp for pasientene, kollegene og faget i inn- og utland 24-7! Og som vil slåss for en bedre fremtid i stort og smått også i 2019.

God jul til alle!
Jon Helle