STILLER SOM PRESIDENTKANDIDAT

Torsdag 15.4.21 ble Anne-Karin Rime gjenvalgt som leder for Overlegeforeningen og kunngjorde samtidig at hun stiller som presidentkandidat i Den norske legeforening.

I et intervju med Dagens Medisin trekker Rime frem at det var viktig for henne å ha tillit fra landsrådet før hun meldte seg som presidentkandidat. Og det fikk hun. Landsrådet ga Rime full støtte.

– Det er en viktig jobb som skal gjøres for norske leger og for helsetjenesten. Dette er et tillitsverv og da må du ha tillit blant dem du er valgt av. Det er viktig for meg, sier Rime.

Rime mener det er flere utviklingstrekk som gir grunn til bekymring.

– Jeg mener vi må bruke det momentet vi har nå. Vi vet at helsetjenesten ikke har vært rustet til å ta imot pandemien vi står i og det gjør at vi må innrette oss annerledes. Sykehusene som bygges er for små og vi har ropt om fastlegekrisen i flere år. Det er mange viktige saker å kjempe for. Derfor må vi ha et varig taktskifte i bevilgningene og benytte det politisk handlingsrommet som finnes nå.

Dagens Medisin - Tar opp kampen om å bli legepresident. Anne- Karin Rime har meldt seg på konkurransen om å bli legeforeningens nye president