Clementsen gjenvalgt som Of-leder

Ståle Clementsen ble gjenvalgt ved akklamasjon på Overlegeforeningens (Of) landsrådsmøte i Tromsø onsdag 26. april.
Clementsen mottok applaus
STÅENDE APPLAUS: Ståle Clementsen mottok stående applaus fra landsrådet. Foto: Tor Martin Nilsen

– Tusen takk for tilliten. Dette betyr veldig mye. Å være leder for Overlegeforeningen er et privilegium. Jeg gleder meg til de neste to årene, sa Clementsen da valget var klart.

Overlegeforeningens landsråd valgte Clementsen som ny leder 22. august 2022, og han går nå inn i sin første fulle periode som leder.

– Overlegeforeningen skal være med på å forme både Legeforeningens og helsemyndighetenes politikk. Vi har en unik stemme, og vår kunnskap og erfaring må til for å sikre gode sykehus. På den måten bidrar vi til å skape den beste spesialisthelsetjenesten for både pasienter og ansatte. Det er veldig spennende å få fortsette å lede landets overleger. Jeg gleder meg til de neste to årene, sier han.

Den gjenvalgte Of-lederen mener det er mange store utfordringer å ta tak i fremover.

– Overlegeforeningen har i mange år jobbet for å endre måten vi finansierer og bygger sykehus på. Dette blir en enda viktigere jobb fremover hvis vi skal sørge for at vår offentlige helsetjeneste skal bestå. Det er også helt avgjørende at leger får gode muligheter til faglig oppdatering og utvikling. Samlebåndstankegangen presser ut siste rest av motivasjon og er ødeleggende for sykehusene. Dette bekrefter rekrutteringsproblemene i mange spesialiteter, ikke minst innen psykisk helsevern, avslutter Ståle Clementsen.

Det ble kamp om nestledervervet mellom valgkomitéens innstilling, Lindy Jarosch-Von Schweder, og benkeforslaget, Marie Skontorp. Etter votering var det klart at Skontorp trakk det lengste strået. Jarosch-Von Schweder ble valgt inn som styremedlem.

Det nye Of-styret består av:

Solveig Nergård, Mathis A. Heibert, Frida Andræ, leder Ståle Clementsen, Oda Hammerstad, nestleder Marie Skontorp, Lindy Jarosch-von Schweder og Christian Grimsgaard.

Vivi Bakkeheim ble valgt til 1. vara og Cecilie Lunden Gundersen 2. vara.

Det nye styret tiltrer 1. september 2023.