Felles henvisningsmottak i Oslo

Onsdag 7.desember arrangerte Helse Sør-Øst et informasjonsmøte for alle avtalepsykiatere og -psykologer i Oslo i forbindelse med innføring av rettighetsvurdering for alle pasienter som henvises til psykisk helsevern.

Bakgrunn og informasjon om planleggingsarbeid samt erfaringer fra de tre DPS som har startet med felles henvisningsmottak ble presentert i plenum før hvert av de fem DPS (Nydalen, Grorud, Søndre Oslo, Lovisenberg og Vinderen) holdt egne informasjonsmøter.

Det skal nå etableres delprosjekter for de enkelte DPS for å detaljplanlegge rutiner frem mot oppstart 1.september 2023. Prinsipper for organiseringen og mal til samarbeidsavtale er i etterkant av møtet publisert på Helse Sør-Øst sine hjemmesider, og kan også leses  her. Legeforeningen og PSL har deltatt i utformingen av disse.

PSL og Legeforeningen var representert med tillitsvalgte og jurist for å følge møtene og vi arrangerte et oppfølgingsmøte for medlemmer av PSL på Teams 12.desember der 30 personer deltok.

Du kan lese mer om felles henvisningsmottak på våre nettsider her  og på RHFene sine nettsider.