11. mai 2021

Høringsinnspill NOU 2019: 7 Arbeid og inntektssikring og NOU 2021: 2 Kompetanse, aktivitet og inntektssikring – Sysselsettingsutvalget

Forslaget om arbeidsorientert uføretrygd må ikke innebære økt arbeidsbelastning for en hardt presset fastlegeordning.

Et stort flertall av ekspertene og arbeidslivets parter (12 av 14) foreslår å utrede nærmere en ny sykepengeordning, og nye grep i oppfølging av sykmeldte. Forslagene bidrar til å redusere sykefraværet og fremmer inkludering. Ordningen skal ikke endre sykelønn til arbeidstakerne.

• Helse- og omsorgsministeren presiserte tidlig i Sysselsettingsutvalgets arbeid at utvalgets tiltak og anbefalinger ikke skulle medføre økt arbeidspress for fastlegene. I oppfølgingen av utvalgets tiltak og anbefalinger er det viktig for Legeforeningen at dette premisset blir lagt til grunn. Fastsettelsen av arbeidstakers restarbeidsevne etter dansk modell står sentralt i forslaget om en arbeidsorientert uføretrygd. I Danmark fastsettes restarbeidsevnen til arbeidstaker ved dialog mellom a-kassen (NAV) og den enkelte arbeidstaker/arbeidsgiver, og involverer ikke fastlegene. Legeforeningen legger til grunn at det samme vil gjelde for implementeringen av det avgrensende forsøket med arbeidsorientert uføretrygd i Norge.

Legeforeningen er en konstruktiv partner i sykemeldingsarbeidet, og vektlegger helseaspektet av  hvor viktig det er å stå i arbeid.

Utvalget ønsker å motvirke uheldig medikalisering og unngå at helserelaterte ytelser benyttes der annen inntektssikring vil gi den enkelte større mulighet for å komme og bli i arbeid. Spesielt for de unge med svak tilknytting til arbeidslivet (liten eller ingen arbeidserfaring) og lite utdanning er det viktig med innsats som gir aktivitet/kvalifisering.

• Legeforeningen støtter tiltakene og anbefalingene som skal øke arbeidsmarkedsdeltagelsen blant unge uføre og personer i randsonen av arbeidsmarkedet. Legeforeningen har samarbeidet med Akademikerne og arbeidsgiversiden om ulike tiltak som kan redusere sykefraværet, og er en konstruktiv partner i dette arbeidet. Legeforeningen ser økt arbeidsmarkedsdeltagelse som positivt for folkehelsen, og ønsker å bidra til dette. Det er imidlertid viktig at ressursene prioriteres til de personene som trenger det mest. Det er uheldig hvis det utvikles nye ordninger som alle skal gjennom. Dette vil redusere ressursene til de som har størst behov for tett oppfølging.

Tiltakene som skal sikre økt arbeidsmarkedsdeltagelse blant personer i randsonen av arbeidsmarkedet må begrunnes gjennom evalueringer og forskning.

Utvalget foreslår å utrede mulighetene til å forlenge prøvetiden der det for eksempel foreligger store inkluderingsutfordringer, store helseproblemer eller manglende kompetanse og det er i arbeidstakers interesse at prøvetiden forlenges. Utvalget foreslår også å utrede muligheten for en mer automatisk forlengelse av prøvetiden ved sykdomsfravær.

• Sysselsettingsutvalget viser til erfaringene fra Sverige ved utvidelsen av prøvetiden for personer i randsonen i arbeidsmarkedet. Premisset bak forslaget er å redusere arbeidsgivers risiko ved å forlenge prøvetiden ved ansettelse av personer i randsonen i arbeidsmarkedet. Erfaringene fra Sverige viser imidlertid ikke økt sysselsetting blant utsatte grupper ved en forlengelse av prøvetiden. Legeforeningen mener det er viktig at Sysselsettingsutvalgets forslag begrunnes i hva forskningen sier om tiltakenes effekt. Legeforeningen mener også at arbeidsgivere kan benytte seg av mulighetene som allerede finnes i dagens prøvetidsordning i større grad enn før. Tydeliggjøring av hva disse mulighetene innebærer bør forsøkes før man velger å innskrenke arbeidstakers rettigheter i prøveperioden.

Det er viktig at Legeforeningen holdes oppdatert om og involveres i oppfølging av Sysselsettingsutvalgets forslag

• Sysselsettingsutvalgets forslag og anbefalinger får omfattende konsekvenser for store deler av arbeidslivet dersom de blir vedtatt av Stortinget. I oppfølgingen av utvalgets ulike tiltak og anbefalinger er det viktig at Legeforeningen holdes orientert om konsekvenser av utvalgets arbeid som er relevant for våre medlemmer. Legeforeningen representerer både sykemeldere, sykemeldte, arbeidstakere og arbeidsgivere, og ønsker derfor å følge disse løpene tett. Legeforeningen har vært en konstruktiv deltager i arbeidet med Sysselsettingsutvalget gjennom Akademikerne, og vi ønsker å holdes løpende orientert om oppfølgingen av utvalgets arbeid. Dette er særlig viktig i oppfølgingen av forslaget om en helhetlig modell for sykepenger og oppfølging av sykemeldte, hvor foreningens medlemmer vil ha en sentral posisjon.

Bred støtte fra partene i arbeidslivet er en forutsetning for å få til gode løsninger som ivaretar utfordringsbildet i arbeidslivspolitikken på en grundig måte. Tiltakene partene kom frem til er utformet som en helhetlig løsning, særlig gjelder dette for sykelønnsordningen, og det er ikke en god løsning å kun gå videre med enkeltelementer av denne modellen.

Med hilsen
Den norske legeforening