Høring - innspill til veileder for oppfølging av helsepersonell i tilsynssaker

Avdeling for jus og arbeidsliv

18. april 2024

Høringsfrist 02.06.2024

Denne høringen er fremdeles i arbeid. Høringsuttalelsene vil bli lastet opp til denne siden når den er klar.

Se og sende inn høringssvar

Legeforeningen har fra Helsetilsynet mottatt forespørsel om å gi innspill til veileder for oppfølging av helsepersonell i tilsynssaker der temaet er rollesammenblanding.

Helsetilsynet har utarbeidet et utkast til en veileder for oppfølging av helsepersonell i tilsynssaker der temaet er rollesammenblanding.  Helsetilsynet skriver at veilederen ikke vil kunne ivareta alle forhold som ønskes forbedret ved disse prosessene, men skal kunne gi den enkelte veileder (evt. behandler) som helsepersonellet er i kontakt med en klarere forståelse av eksempelvis kravene til veileder, veiledningens innhold og rapportering.

Veilederen skal tas i bruk av den som har fått rollen som veileder (eller behandler) ovenfor helsepersonellet som har fått sin autorisasjon tilbakekalt, begrenset, eller som er gitt et faglig pålegg etter lov om helsepersonell mv. (Helsepersonelloven), der minst ett av temaene i tilsynssaken har vært rollesammenblanding. Veilederen gjelder også om helsepersonellet har gitt frivillig avkall, men senere ønsker å gjøre seg skikket til å inneha en ny autorisasjon. Veilederen skal også følges ved i forkant av søknader om ny og/eller begrenset autorisasjon på grunn av rollesammenblanding.

Denne veilederen er ment som en beskrivelse av de oppgaver en veileder skal ha i en slik sammenheng, og skal være til hjelp for veilederen i å planlegge, gjennomføre og rapportere fra samtaler med helsepersonellet. Oppgavene og kravene til Helsetilsynet stiller til helsepersonellet og veiledningen vil kunne variere avhengig av type administrativ reaksjon, forutsetninger for veiledning og bakgrunn for tilsynssaken. Helsetilsynet opplyser om at noen grunnleggende forskjeller vil bli beskrevet i denne veilederen, andre forhold vil komme frem av vedtaket i tilsynssaken og eventuelt kommunikasjon med saksbehandlerne i Helsetilsynet.

Denne høringen skal behandles av sentralstyret.

Les mer i vedlagte dokumenter.

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 2. juni 2024. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Stine Kathrin Tønsaker | Avdeling for jus og arbeidsliv