Høring – utkast til ny lov om kunstig intelligens – gjennomføring av EUs forordningen om kunstig intelligens i norsk rett

Avdeling for jus og arbeidsliv

15. juli 2025

Høringsfrist 24.08.2025

Fristen er utløpt

Fristen er utløpt, men du kan fortsatt laste opp eller endre ditt høringssvar.

Legeforeningen har fra Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet mottatt høring av forslag til ny lov om kunstig intelligens (KI-loven), som gjennomfører EUs forordning om kunstig intelligens (AI Act, på norsk KI-forordningen), reg. EU/1684/2024, i norsk rett.

KI-forordningen ble vedtatt 13. juni 2024, og trådte i kraft i EUs medlemsstater 1. august 2024. Høringsnotatet gir en overordnet gjennomgang av forordningen og følger forordningens struktur. Forordninger gjelder direkte i EU-medlemsstatene uten behov for nasjonal gjennomføring. Norge må imidlertid gjennomføre EØS-relevante forordninger i nasjonal lov eller forskrift. KI-forordningen er EØS-relevant, men er ennå ikke tatt inn i EØS-avtalen. Det pågår forhandlinger om utforming av felleskomitéens beslutning, herunder behovet for tilpasninger.

KI-forordningen har bestemmelser som regulerer forhold på justisområdet som ligger utenfor EØS-avtalens virkeområde. I tillegg gir KI-forordningen artikkel 66 Europakommisjonens KI-kontor myndighet til å sikre implementering og etterlevelse av regelverket i medlemslandene, og dermed også i EØS-landene som gjennomfører forordningen i sin nasjonale rett. Disse forholdene gjør at det er behov for nasjonale tilpasninger ved innlemming av forordningen i EØS-avtalen og gjennomføring i Norge.

Departementet vurderer hvilken betydning de ulike delene av KI-forordningen får for norske aktører, hvilket nasjonalt handlingsrom forordningen åpner for og hvordan handlingsrommet kan benyttes i norsk rett. Departementet foreslår en ny lov om kunstig intelligens (KI-loven) som skal gjennomføre KI-forordningen. KI-loven inneholder bestemmelser på de områdene hvor forordningen åpner for et nasjonalt handlingsrom. Et sentralt spørsmål ved gjennomføringen i norsk rett er hvilke myndighetsorganer som skal håndheve forordningen i Norge. Regjeringen har besluttet at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) skal ha rollen som nasjonal koordinerende markedstilsynsmyndighet og nasjonalt kontaktpunkt mot EU.

Departementet foreslår at forordningen gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon, det vil si at forordningen gjøres gjeldende som norsk rett gjennom en henvisningsbestemmelse i den nye KI-loven. Videre foreslår departementet lovbestemmelser som utfyller bestemmelsene i forordningen.

I høringen ønsker departementet særlig innspill på følgende:

  • KI-lovens forslag til ansvarsfordeling mellom Nkom som koordinerende markedstilsynsmyndighet og øvrige sektormyndigheter. Se høringsnotatet kapittel 14.2, 15.3.1 og 15.4.
  • Departementets vurdering av at markedstilsynsmyndighetene uavhengighet i utførelsen av tilsynsoppgaver er tilstrekkelig regulert i KI-forordningen. Se høringsnotatet kapittel 14.2.
  • KI-lovens forslag om bruk av tvangsmulkt som sanksjon. Se høringsnotatet kapittel 19.2.3.
  • KI-lovens forslag om å kunne ilegge offentlig sektor overtredelsesgebyr. Se høringsnotatet kapittel 19.2.2.
  • Hvorvidt det er behov for en foreldelsesfrist for adgangen til å ilegge overtredelsesgebyr og hvor lang en slik frist eventuelt bør være. Se høringsnotatet kapittel 19.2.2.
  • Departementets vurdering om ikke å innta straffebestemmelser i KI-loven. Se høringsnotatet kapittel 19.2.4.
  • KI-lovens geografiske anvendelsesområde, herunder om KI-loven skal få anvendelse på kontinentalsokkelen. Se høringsnotatet kapittel 3.3.2.
  • Terminologi (legaldefinisjoner) brukt i den uoffisielle oversettelsen av KI-forordningen.

 

Denne høringen skal behandles av Sentralstyret.

Les mer på siden til Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.

 

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 24. august 2025. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider. 

Saksbehandler

Carl Jannik Egenberg Lindbæk | Avdeling for jus og arbeidsliv