Temaartikler

02. mai 2022

Tingretten: Lege fikk medhold i å ikke utlevere pasientjournal til rettsoppnevnte sakkyndige

Legeforeningens jurister støttet legen i hens vurdering om ikke å utlevere journalen, og bistod i et rettsmøte i tingretten hvor domstolen skulle vurdere spørsmålet om utlevering.
25. april 2022

Står du i en tilsynssak? Du er ikke alene!

Det er en viktig og prioritert oppgave for Legeforeningen å bidra til medlemmenes trygghet og rettssikkerhet i møte med tilsynsmyndighetene.
24. mars 2022

Vitneplikt for tillitsvalgte i sivile saker

Du som tillitsvalgt er innkalt som vitne i en sivil sak – for eksempel en sak et medlem har reist mot arbeidsgiver. Har du plikt til å vitne?
21. februar 2022

Ansettelsesprosesser - sjekkliste for deg som tillitsvalgt

Hvilke stillinger skal lyses ut og hva er kravene til utlysningsteksten. Få svar på dette og andre spørsmål knyttet til ansettelse.
08. desember 2021

KLP tar ansvar for mangelfull pensjonsrådgivning: To leger får kompensasjon

For to sykehusleger med bistilling ved universitetet, fikk senere pensjonering fra universitetsstillingen uheldige konsekvenser. Etter involvering fra Legeforeningen tilbyr KLP nå de to legene kompensasjon som følge av mangelfull rådgivning fra KLPs side.
08. desember 2021

Ny nasjonal ordning for oppbevaring av journaler ved opphør og overdragelse av virksomhet

Fra 1. oktober 2021 er det iverksatt ny nasjonal ordning for oppbevaring av pasientjournaler ved overdragelse og opphør av virksomhet. Den nye ordningen omfatter også innlevering av pasientjournaler ved tap og suspensjon av autorisasjon, lisens og spesialgodkjenning.
26. november 2021

Tillitsvalgtes ytringsfrihet

Hva kan tillitsvalgte si uten at det er i strid med lojalitetsplikten de har overfor arbeidsgiver? Det er tema i en ny dom fra Arbeidsretten.
02. juli 2021

Brudd på likelønnsbestemmelsen ga rekordhøy erstatning

Legen fikk tilbud om en kontrakt med en lønnsforskjell i overkant av 200 000 kroner lavere enn lønnen hennes mannlige kollega ble tilbudt.
02. juli 2021

Legeforeningens advokater stanset utlevering av pasientjournal

Legeforeningens jurister får ofte henvendelser med spørsmål om utlevering av pasientjournal. Leger har høy bevissthet om sin taushetsplikt, og er – ofte med rette – kritiske til å utlevere taushetsbelagt informasjon til andre.

Side 2 av 4