Honorering av legers ledsagelse av pasient i ambulanse

Legeforeningen har i flere år ønsket en sentral avtale med de regionale helseforetak om honorering av leger som ledsager pasient i ambulanse til sykehus. De regionale helseforetakene har ikke vært villige til dette, og fastsatte med virkning fra 1. januar 2022 honoraret lik salærsatsen. Legeforeningen er kritisk til en slik ensidig fastsettelse, og sendte 13. mai brev til alle de regionale helseforetakene der vi klargjør at dette honoraret ikke er bindende for legene, og der vi igjen ber om dialog. Brevet ligger vedlagt.

Det er spesialisthelsetjenesten som har ansvaret for ambulansetjenesten, og dermed ansvaret for å bemanne ambulansene med kompetent personell. Det er påregnelig at det regelmessig vil være behov for at en pasient ledsages av lege ved transport fra kommunen til sykehus.

Fastlegen er ansatt i kommunen på legevakt, og det er ingen hjemmel for å pålegge legen ledsagelsesoppdrag for en annen arbeidsgiver. Det har imidlertid over lang tid utviklet seg en ordning der legen på vakt i kommunen bidrar der det er medisinske nødvendig med ledsagelse ved transport til sykehus. Siden spesialisthelsetjenesten har ansvaret for ambulansen, og legen ikke er ansatt i spesialisthelsetjenesten, forutsettes det at det inngås en avtale om honorar mellom helseforetaket og legen som skal med i ambulansen, eventuelt at vilkårene fastsettes i en lokal avtale.

Vi gjør oppmerksom på at den ensidig fastsatt honorarsatsen fra de regionale helseforetakene ikke er bindende for legene. Det betyr at allerede inngåtte avtaler fortsatt gjelder, og at man står fritt til å forhandle frem andre og bedre løsninger. Inntil vi lykkes med en sentral avtale, oppfordrer vi tillitsvalgte og/eller lokalforeningene til å be om forhandlinger om lokal avtale med de aktuelle helseforetakene.