Normaltariffoppgjøret

I Normaltarifforhandlingene forhandler partene om Statsavtalen som regulerer økonomien i fastlege- og avtalespesialistordningen. Oppgjøret fastsetter inntektene og kostnadskompensasjonen for de næringsdrivende legene med offentlige avtaler. I tillegg justeres takstene i tråd med endringene i økonomien og partenes prioriteringer.

Normaltarifforhandlingene startet med åpningsmøte 20. mai. Legeforeningen overleverte da krav til staten, mens videre forhandlinger skjer fra 3. juni.

For Legeforeningen starter arbeidet med å utarbeide kravene til forhandlingene allerede på høsten. De tre yrkesforeningene Allmennlegeforeningen (AF), Praktiserende spesialisters landsforening (PSL) og Leger i samfunnsmedisinsk arbeid (LSA) utarbeider krav som presenteres i Legeforeningens forhandlingsutvalg for privat praksis. Kravene prioriteres og bearbeides gjennom flere møter i utvalget før kravene oversendes Helse- og omsorgsdepartementet i slutten av april.

I forhandlingene skal det først fremforhandles en økonomisk ramme for oppgjøret. Denne består av en inntektskomponent, som kan sammenlignes med et lønnsoppgjør, og en kostnadsdekning der blant annet lønnsvekst for hjelpepersonell og kompensasjon av prisstigning siden forrige forhandlingsrunde inngår.

Deretter skal den framforhandlede rammen fordeles på takster, per-capita-tilskudd/driftstilskudd og fondene.

Rammen kan benyttes både til å opprette nye takster og ved at eksisterende taksters honorar blir justert. For eksempel vil en takst som økes 10 kroner og som i forrige avtaleår ble benyttet 1 million ganger hos legene koste 10 million kroner av den framforhandlede rammen. For nye takster må det anslås en frekvens som danner grunnlag for hvor stor del av rammen som bindes opp. Det er altså ikke anledning til å justere alle takster eller å innføre svært mange nye takster samme år. Partene må derfor bli enige om hvilke takster som justeres, og hvilke nye takster økonomien gir rom for å innføre.
Det er berammet at forhandlingene sluttføres 20. juni slik at ny normaltariff med endringer kan legges ut på Legeforeningens hjemmesider i god tid før 1. juli. Oppdatert normaltariffhefte vil bli sendt ut med Tidsskriftet i august.