Risikojustering av basistilskudd

I statsbudsjettet for 2023 foreslår regjeringen å øke basistilskuddet for fastlegeordningen med 480 mill. fra 1. mai 2023. Helårseffekten av økningen i basistilskuddet er på 720 mill. (Ettersom økningen i basistilskuddet ikke trer i kraft før 1. mai.) Regjerningen foreslår samtidig å fjerne knekkpunktet, og i stedet innføre en risikojustering av basistilskudd fra 1. mai 2023. Legeforeningen er positiv til at regjeringen har satt av midler til styrkning av basistilskuddet. Vi er likevel kritisk til at regjeringen uten å utrede i forkant, ønsker å innføre en ny innretning av basistilskuddet, der ordningen med knekkpunkt fjernes.

Regjeringen opplyser at formålet med risikojustering er å legge bedre til rette for oppfølgning av innbyggerne med størst behov for helsetjenester og sikre en mer rettferdig fordeling av basistilskuddet. Dette vil de sikre ved å at leger med "tunge" lister får mer basistilskudd enn leger med mindre tunge lister. Kriteriene for hva som anses å være en tung liste er ikke fastlagt, men det er antydet at alder, kjønn og enkelte diagnoser er aktuelle indikatorer.

Risikojustering har vært vurdert tidligere, men da blitt forkastet fordi man ikke fant gode kriterier å risikojustere etter. Legeforeningen har vist til at alder, kjønn og diagnose ikke nødvendigvis er egnet til å definere hva som utgjør en "tung" liste, slik at en risikojustering ikke nødvendigvis treffer de legene og de listene man ønsker. Med dette om bakgrunn er Legeforeningen kritisk til at regjeringen forhåndskonkluderer på en så omfattende endring uten en tilstrekkelig utredning. Både ekspertutvalget for allmennlegetjenesten og Helsedirektoratet har fått i oppdrag å utrede hvordan risikojustert basistilskudd kan utformes, men de leverer først den 1. desember. Legeforeningen bidrar til disse arbeidene, men er redd for at Stortingets budsjettvedtak vil gi utvalget og direktoratet et svært begrenset handlingsrom.

Vi jobber derfor også politisk for at Stortinget i sitt budsjettvedtak gir noe mer fleksibilitet i sine føringer til endring av innretning på basistilskudd. Det er kritisk dersom man uten godt kunnskapsgrunnlag endrer innretningen på hele basistilskuddet, samtidig som man helt fjerner knekkpunkt. Knekkpunkt har vært et omforent og svært viktig tiltak for å redusere listelengden og dermed arbeidsbelastningen. Stortinget skal vedta budsjettet innen den 15. desember.