Ny koronaavtale med VIRKE

Avtale om utvidet kompensasjon i forbindelse med koronapandemien

Merk at avtalen gjelder kun for Virkes overenskomstområde Landsoverenskomst for helse og sosiale tjenester, altså de virksomheter som er tilknyttet helse- og sosialoverenskomsten.

Hva betyr den for legene og hva skal dere tillitsvalgte gjøre nå?

Sammenslutning av akademikerorganisasjonene i Virke, herunder Legeforeningen, har inngått en ny, midlertidig avtale med Virke vedr særavtale for virksomheter tilknyttet helse- og sosialoverenskomsten om arbeidstid som følge av koronasituasjonen. Avtalen er innrettet slik at tillitsvalgte og arbeidsgivere skal vurdere om dere ønsker å ta den i bruk.

Vi vil oppfordre tillitsvalgte til å sette dere inn i avtalen, og vurderer om dere ønsker den tatt i bruk. Dere bør også ta kontakt med arbeidsgiver for dialog om avtalen.

Hensikten med avtalen er å sørge for fleksibilitet og tilstrekkelig kapasitet når vi nå opplever økende smittetall, restriksjoner og massevaksinering - samtidig som de ansatte sikres overtidsbetalt.

En grunn til ikke å gå inn på denne avtalen, er dersom dere har andre ordninger som er avtalt lokalt fra før, som fremstår som gunstigere eller mer tilpasset deres behov. Dersom dere ikke har det, vil vi anbefale å iverksette denne avtalen lokalt.

I protokollen er det fastslått at det ikke er anledning til å inngå lokal avtale med avvikende avtalevilkår, men vi legger til grunn at allerede etablerte avtaler løper videre.

Utvidelse av rammene for overtid
Avtalen gir mulighet til å jobbe ut over arbeidsmiljølovens grenser for overtid. Arbeidsmiljølovens grenser er 10 timer pr uke, 25 timer i fire sammenhengende uker, og 200 timer pr år. Arbeid ut over grensene forutsetter samtykke fra den enkelte, og er dermed frivillig.

Opptil 300 prosent
For arbeid utover full stilling, erstatter avtalen overtidstilleggene i Landsoverenskomst for helse og sosiale tjenester med et tillegg på 200 prosent. For overtidsarbeid på helge- og høytidsdager er tillegget 300 prosent.

Deltidsansatte får samme satser hvis de har mer enn 20 timer samlet arbeidstid i løpet av en uke.

Ansatte med særlig uavhengig stilling blir kompensert med opptil 20 fridager i 2022, de har også mulighet til å velge utbetaling.

Frivillig overtid
Partene er enige om at all arbeidstid skal planlegges så tidlig som mulig for å skape forutsigbarhet, og arbeidsgiver skal også i størst mulig grad bruke de ansatte som selv ønsker å påta seg å jobbe overtid.

Dette er en sentral avtale, men det er partene lokalt som avgjør om den skal tas i bruk.

Avtalen gjelder fra 23. desember til 30. april 2022.