Hva kan pasientene gjøre?

Fire spørsmål vi gjerne svarer på

Vi ønsker at pasienter og helsepersonell skal snakke sammen om overdiagnostikk og overbehandling. Derfor inviterer vi pasientene til å stille spørsmål til behandleren sin.
Lege med stetoskop

1. Hvorfor trenger jeg denne testen/behandlingen?

• Noen tester, prosedyrer og behandlinger har flere ulemper enn fordeler. Ingen tester er perfekte. Noen ganger kan for eksempel tester være unormale, selv om du egentlig er frisk. Dette kan forårsake bekymring og kanskje medføre mer testing. Tester og prosedyrer kan også føre til unødvendig behandling som i verste fall kan skade.

2. Hva er risiko og bivirkninger?

• Få prosedyrer og behandling er helt uten risiko. Medisiner kan for eksempel ha bivirkninger og andre former for behandling kan innebære risiko. Snakk med legen din både om virkninger og bivirkninger og om  risiko  både ved en test, en prosedyre eller ved behandling.

3. Hva skjer om jeg ikke gjør noe?

• Mange plager går over av seg selv. Derfor er det viktig å snakke med legen om hva som skjer hvis man velger å ikke gjøre noe, og sammen legge en plan.

4. Finnes det alternativ?

• Du trenger å vite alternativene før du kan være med på å gjøre kloke valg om egen helse.