F=Forelesning, R=Refleksjon, Ø=Øvelse, S=Spørsmål/Samtale | |
Introduksjon |
|
10.00 |
Velkommen.
Kursleder |
10.10 | Introduksjon til kurset, bakgrunn, forskning, utvikling og innhold. |
Håp, tro, mening og helse |
|
10.40 | Håp, tro, mening og helse (f). |
11.40 | Pause. |
11.55 | Den eksistensielle dimensjonen i legens praksis (f/r). |
12.45 | Lunsj. |
Betydning av legens egne verdier |
|
13.45 |
Betydning av egne verdier for relasjon og kommunikasjon
med pasienten (f/r/ø). |
15.30 | Pause. |
Samtalen om håp, tro, mening og helse I |
|
15.45 |
Fastlegens 20 minutters konsultasjon: Sykdom, mening
og alternativ forståelse (f/s/s). Ole Rikard Haavet |
16.30 | Pause. |
16.45 |
Metoder for å avklare og støtte pasientens håp og
eksistensielle behov (f). |
17.30 | Den eksistensielle samtalen. Bruk av samtaleguiden EMAP (ø). |
18.15 | Musikk og egenrefleksjon (r). |
19.30 | Middag. |
08.30 |
Introduksjon for dagen.
Egil Martinsen |
Religionenes betydning for helsen |
|
09.00 |
Islamsk perspektiv på tro, helse og håndtering av sykdom
og lidelse (f/ø). |
10.00 | Pause. |
10.15 |
Kristendommens perspektiv på tro, helse og håndtering
av sykdom og lidelse (f/ø). |
11.15 | Pause. |
11.30 |
New Age spiritualitetens perspektiv på tro, helse og
håndtering av sykdom og lidelse (f/ø). |
12.15 | Lunsj. |
Samtalen om håp, tro, mening og helse |
|
13.15 | Håp, tro, mening, helse og legens praksis (f). |
13.45 |
Den eksistensielle samtalen med pårørende.
Irene Elgen |
14.05 |
Fordypning i den eksistensielle samtalen, 2 videocase
med etterfølgende refleksjon. |
14.35 | Pause. |
14.50 |
Kommunikasjon om eksistensielle tema i allmennpraksis.
Hvordan møter vi pasientens behov for støtte, uten at det går ut over fagligheten? (p/p) |
15.20 | Avsluttende egenrefleksjon (r). |
15.30 | Avslutning. Evaluering. |