Program for Fra drøm til virkelighet - med fokus på framtidens kreftrehabilitering. Den 3. nasjonale konferanse innen kreftrehabilitering (31845)

Torsdag 27. april

Hvordan bør fremtidens kreftrehabilitering se ut?

09.00 Registrering.
10.00 Åpning.
10.10 Nasjonale føringer for kreftrehabilitering – hva er oppnådd og hvor går veien videre?

Kirsti Bjune, fagdirektør Sunnås sykehus (leder av Hdir arbeid med nasjonale retningslinjer for kreftrehab)

10.50 ‘Mellom alt og ingenting’ – mot en felles forståelse av framtidens kreftrehabiliteringsbegrep.

Kjersti Widding, Lege og spesialist i fysikalsk medisin og rehabilitering, Sørlandets Rehabiliteringssenter

11.30 Postervandring med forfriskninger.
12.00 Kreftrehabilitering: For hvem – hvor – og hvorfor?’

Frode Skanke, avdelingsoverlege, NHL Røros Rehabiliteringssenter

12.30 Egenrehabilitering og helsefremmende arbeid i kommunen – framtidens

hovedsatsning innen kreftrehabilitering? Erik Resaland, spesialrådgiver i Kreftforeningen, Seksjon for Levekår og rehabilitering

13.00 Lunsj.
14.00 Fremtidens rehabilitering av barn med kreft:
  • Jeg - en barnekreftoverlever’ Eva Marie Andersen
  • Senskader etter kreftbehandling av barn: - Hvordan forebygge disse og hvordan bør framtidens kreftrehabilitering av barn se ut? Hanne Lie, postdoc/forsker ved Avdeling for pediatrisk medisin Oslo Universitetssykehus/Nasjonalt kompetansesenter for senskader etter kreftbehandling Radiumhospitalet/Institutt for adferdsforskning Universitetet i Oslo.
15.00 ‘Fra teori til praksis’ – Hvordan skal vi samarbeide om de gode overføringene i

framtidens kreftrehabilitering?

• Med stemme fra et sykehus Heidi Knobel, Avdelingssjef, overlege dr. med /førsteamanuensis II, Kreftklinikken, St Olavs Hospital HF.
  • Med stemme fra en kommune Anne Kjersti Drange, fagsjef i Fagavdeling Helse og omsorg, Askøy kommune
  • Med stemme fra et rehabiliteringssenter Inger Johanne Osland, idrettspedagog, administrerende direktør Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter Innlegg med påfølgende paneldebatt
16.00 Postervandring med forfriskninger.
16.30 ‘Kreftreisens traumer’ - Et viktig fokus i framtidens kreftrehabilitering?

Marianne Straume, spesialist i klinisk psykologi, Senter for Krisepsykologi

17.15 ‘Å lande i mitt nye jeg…’ – Intervju av to kreftoverleveres drømmer om framtidens

kreftrehabilitering. Laila Birkeland, brystkreftoverlever. Ung voksen kreftoverlever mann. Intervjuer Jon Arne Sandmel

17.55 Avslutning for dagen.
19.30 Festmiddag.

Fredag 28. april

Fra drøm til virkelighet - Hva kan vi ta med oss tilbake til praksis?

08.30 Kunstnerisk innslag.
08.40 ‘Å leve et liv under Damokles sverd’.

Hvordan kan vi som helsepersonell hjelpe kreftoverleverne å leve med ‘tilbakefallstrollet’? Ingvard Wilhemsen, professor emeritus ved Universitetet i Bergen, spesialist i indremedisin og psykiatri, og overlege ved Hypokonderklinikken på Haraldsplass Diakonale Sykehus

09.25 ‘State of the art’ innen forskning på kreftrehabilitering

– hvor er vi og hvor bør vi gå? Line Merethe Odervoll, seniorforsker i LHL-klinikkene og professor II ved NTNU

10.00 Kaffe og noe og bite i.
10.20 ‘State of the art’ knyttet til effektive tiltak innen kreftrehabilitering:
  • Fysisk aktivitet. Lene Thorsen, forsker, Oslo Universitetssykehus
  • Psykososial rehabilitering og mestring. Cecilia Arving, sykepleier/forsker/ phd Uppsala Universitet/Haukeland Universitetssykehus.
  • Arbeid, skole og studier som viktige arenaer i kreftrehabilitering. Elin Stoermann-Næss, sosionom og spesialrådgiver, enhet for levekår/rettighetstjenesten i Kreftforeningen
  • Kosthold og ernæring. Synne Otteråen Ystad, klinisk ernæringsfysiolog, Haukeland Universitetssykehus
12.00 Lunsj.
13.00 3 Parallellsesjoner:
  • Fysisk aktivitet, fatigue og ernæring
  • Psykososial og arbeids -og studierettet rehabilitering
  • Rehabilitering av barn og unge voksne
14.30 Kaffe og noe å bite i.
14.45 Framtidens kreftrehabilitering er avhengig av deg og meg – tar du stafettpinnen?

Eirik Fismen, fysioterapeut/lege/spesialist i fysikalsk medisin og rehabilitering, Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter

15.30 Slutt.