God pedagogikk for kursholdere (33794)

Dato: 22-23. jan 2020
Sted: Thon Hotel Rosenkrantz
Adresse: Rosenkrantzgaten 7
5035, BERGEN

NORGE
Påmeldingsfrist 06.12.2019
Maks antall deltakere 25

Målgruppe

Leger og andre som underviser leger og annet helsepersonell.

Læringsmål

Etter dette kurset har du

- fått praktiske trening og økt bevissthet om egen rolle og muligheter som underviser og tilrettelegger for læring

- blitt kjent med prinsipper og metoder for å designe kurs som passer til kursdeltakernes læringsbehov

- lært å skreddersy læringsmetoder, virkemidler og vurderingsformer som passer til læringsmålene for kurset du vil lage

- fått innblikk i hva moderne læringsteori sier om gode måter å fasilitere læring på

- lært pedagogiske prinsipper og begreper som ruster deg til å se kritisk og konstruktivt på tradisjonell undervisning og kursdesign

Innhold

Vi legger opp til et kurs der aktiviserende undervisningsformer står i fokus. Endring i egen undervisning skjer når en forstår hvordan og hvorfor endring skjer evt. ikke skjer. Kurset vil derfor veksle mellom teoretiske begrunnelser og praktisk verkstedøkter hvor deltakerne jobber med egne kursskisser, med presentasjonsteknikk og hvordan underviserrollen kan fylles. Hensikten med kurset er å ruste deltakerne til å videreutvikle egne kursopplegg ved å arbeide med mål, innhold, metoder og vurdering.

Forkunnskaper

Forberedelser

Før selve kurset må alle deltakerne:

1) beskrive et eget kurs, påtenkt eller eksisterende, med utgangspunkt i mal de får tilsendt i forkant (ca. en uke før kursstart).

2) ta med en presentasjon / powerpoint-fil el.l. som de har laget og som inngår i kurset. Vi skal jobbe aktivt med denne i kurset.

Andre opplysninger

Kursavgift: 

Kr. 3500,- (Dagpakke kr. 685,- per dag kommer i tillegg, inkl. lunsj og pausemat). 

Kursarrangør er Primærmedisinsk Uke.

påmelding e-post: cfaye@a-support.no

Kurskomite

Edvin Schei (Kursleder)
Monika Kvernenes (Kursleder)

Godkjenninger - Gamle spesialistregler

Videreutdanning

Akutt- og mottaksmedisin: Valgfrie kurs: 15 t
Allmennmedisin: Valgfrie kurs: 15 t
Anestesiologi: Valgfrie kurs: 15 t
Arbeidsmedisin: Valgfrie kurs: 15 t
Barne- og ungdomspsykiatri: Valgfrie kurs: 15 t
Barnekirurgi: Valgfrie kurs: 15 t
Barnesykdommer: Valgfrie kurs: 15 t
Blodsykdommer: Valgfrie kurs: 15 t
Bryst- og endokrinkirurgi: Valgfrie kurs: 15 t
Endokrinologi: Valgfrie kurs: 15 t
Fordøyelsessykdommer: Valgfrie kurs: 15 t
Fysikalsk medisin og rehabilitering: Valgfrie kurs: 15 t
Fødselshjelp og kvinnesykdommer: Valgfrie kurs: 15 t
Gastroenterologisk kirurgi: Valgfrie kurs: 15 t
Generell kirurgi: Valgfrie kurs: 15 t
Geriatri: Valgfrie kurs: 15 t
Hjertesykdommer: Valgfrie kurs: 15 t
Hud- og veneriske sykdommer: Valgfrie kurs: 15 t
Immunologi og transfusjonsmedisin: Valgfrie kurs: 15 t
Indremedisin: Valgfrie kurs: 15 t
Infeksjonssykdommer: Valgfrie kurs: 15 t
Karkirurgi: Valgfrie kurs: 15 t
Klinisk farmakologi: Valgfrie kurs: 15 t
Klinisk nevrofysiologi: Valgfrie kurs: 15 t
Lungesykdommer: Valgfrie kurs: 15 t
Maxillofacial kirurgi: Valgfrie kurs: 15 t
Medisinsk biokjemi: Valgfrie kurs: 15 t
Medisinsk genetikk: Valgfrie kurs: 15 t
Medisinsk mikrobiologi: Valgfrie kurs: 15 t
Nevrokirurgi: Valgfrie kurs: 15 t
Nevrologi: Valgfrie kurs: 15 t
Nukleærmedisin: Valgfrie kurs: 15 t
Nyresykdommer: Valgfrie kurs: 15 t
Onkologi: Valgfrie kurs: 15 t
Ortopedisk kirurgi: Valgfrie kurs: 15 t
Patologi: Valgfrie kurs: 15 t
Plastikkirurgi: Valgfrie kurs: 15 t
Psykiatri: Valgfrie kurs: 15 t
Radiologi: Valgfrie kurs: 15 t
Revmatologi: Valgfrie kurs: 15 t
Rus- og avhengighetsmedisin: Valgfrie kurs: 15 t
Samfunnsmedisin: Valgfrie kurs: 15 t
Thoraxkirurgi: Valgfrie kurs: 15 t
Urologi: Valgfrie kurs: 15 t
Øre-nese-halssykdommer: Valgfrie kurs: 15 t
Øyesykdommer: Valgfrie kurs: 15 t

Kompetanseområde

Alders- og sykehjemsmedisin: Valgfrie kurs: 15 t
Allergologi: Valgfrie kurs: 15 t
Smertemedisin: Valgfrie kurs: 15 t

Program for God pedagogikk for kursholdere (33794)

Onsdag 22. januar

Fokus på planlegging og tilrettelegging

09.00 Presentasjon av deltakerne og av kurset.

Schei/Kvernenes

09.20 Kartlegging av tidligere undervisningserfaringer.
10.15 Hva er læring og hvordan skjer det?
11.00 Pause.
11.15 Læringsmål som planeggingsverktøy (inkl.

reformulering av medbrakte målbeskrivelser). 

12.00 Lunsj.
12.45 Kurskonsensus (overordnet planlegging av kurs).
14.15 Pause.
14.30 Å skape gode rammer for læring (jfr. bruk av tekniske

hjelpemidler - hva og hvordan?)

15.30 Analyse: Hva har skjedd i dag, hva lærer vi som

kursholdere av det?

Torsdag 23. januar

Fokus på gjennomføring og underviserrollen

09.00 Hovedpunkter fra i går og dagens program.

Schei/Kvernenes

09.30 Virkemidler for deltakeraktivisering.
10.30 Pause.
10.45 Arbeid med medbrakte presentasjoner.
11.15 Underviserrollen - identitet og komfortsone.
12.15 Lunsj.
13.00 Formidlingsteknikker.
14.30 Motstand mot endring.
15.30 Oppsummering, evaluering, analyse av

læringseffekter fra begge dager.

16.00 Slutt.