Forståelse av fenomenet, teori og forskning |
|
09.30 | Forståelse av fenomenet dissosiasjon. |
10.30 | Pause. |
10.45 | Historiske linjer og ulike myter. |
11.45 | Lunsj. |
12.30 | Ulike teorier av dissosiative lidelser. |
13.30 | Pause. |
13.45 | Hva sier forskningen? |
14.45 | Pause. |
15.00 |
Ferdighetstrening: Hvordan forklare diagnosen
til en nyutredet pasient? |
Overordnet behandling |
|
09.30 | Prinsipper for fase 1 behandling: Terapirelasjonen. |
10.30 | Pause. |
10.45 | Behandlingsrammer. |
11.45 | Lunsj. |
12.30 | Hindringer: Unngåelse og fragmentering. |
13.30 | Pause. |
13.45 | Indre samarbeid - multidialog. |
14.45 | Pause. |
15.00 |
Samtale med brukerrepresentant Inger Eggen
om hennes prosess. |
Utredning og diagnostisering |
|
09.30 |
Hva mener vi med dissosiative lidelser?
Hovedgrupper av dissosiative symptomer. |
10.30 | Pause. |
10.45 | Ferdighetstrening: Gjennomføring av utredning. |
11.45 | Lunsj. |
12.30 |
Intervju for traume- og dissosiasjonssymptomer
(TADS-1). |
13.30 | Pause. |
13.45 | Diagnosekriterier (DSM-5, ICD-10, ICD-11). |
14.45 | Pause. |
15.00 |
Differensialdiagnostikk: Psykose/personlighets-
forstyrrelser/PTSD/rus/"falsk positiv". |
Tidlig fase intervensjoner. Komme rundt fobien |
|
09.30 | Behandlingsplan. |
10.30 | Pause. |
10.45 | Hva kjennetegner stabiliserende behandling? |
11.45 | Lunsj. |
12.30 |
Hvordan utvide mental kapasitet til bedre
funksjon i daglivlivet? |
13.30 | Pause. |
13.45 | Arbeid med unngåelse. |
14.45 | Pause. |
15.00 |
Ferdighetstrening: Trygt sted og Somatisk ressurser:
grunning, sentrering, orientering. |
Indre dialog |
|
09.30 | Prinsipper for indre samarbeid. |
10.30 | Pause. |
10.45 | Eksempler på ulike nivå av intervensjoner. |
11.45 | Lunsj. |
12.30 | Arbeid med kamp- og imitatordeler. |
13.30 | Pause. |
13.45 | Ferdighetstrening: Fingersignal. |
14.45 | Pause. |
15.00 | Kontakt med overgriper, pågående overgrep. |
Ulike problemstillinger i fase 1 |
|
09.30 | Arbeid med triggere og flashbacks. |
10.30 | Pause. |
10.45 | Ulike typer selvdestruktivitet og pågående suicidalitet. |
11.45 | Lunsj. |
12.30 |
Samarbeid med ulike instanser, poliklinisk
og døgnbehandling. |
13.30 | Pause. |
13.45 | Pårørendearbeid. |
14.45 | Pause. |
15.00 | Medisinering. |
Minnebearbeiding |
|
09.30 |
Prinsipper for integrering av traumatiske
hendelser. |
10.30 | Pause. |
10.45 |
Ulike metoder/tilnærminger for
minnebearbeiding. |
11.45 | Lunsj. |
12.30 | Bearbeiding av traumatiserte relasjoner. |
13.30 | Pause. |
13.45 | Ulike case. |
14.45 | Pause. |
15.00 | Ferdighetstrening: Syntese. |
Integrering |
|
09.30 | Hva innebærer reintegrering av personligheten? |
10.30 | Pause. |
10.45 |
Arbeid med sorg over det tapte, nærhet,
våge endring, relasjoner, nærhet, eksistensielle spørsmål. |
11.45 | Lunsj. |
12.30 | Hvordan tåle positive erfaringer? |
13.30 | Pause. |
13.45 |
Hvordan jobbe med selvmedfølelse?
Med pasientene og selv. |
14.45 | Pause. |
15.00 |
Brukerrepresentant Monica reflekterer rundt
sin prosess og hva som har vært til hjelp. |