Om introduksjonskurs i MBT-C
Introkurset presenterer det teoretiske grunnlaget for metoden, med utgangspunkt i en utviklingsmessig forståelse av samspillet mellom evnen til lek, fantasi, affektregulering, tilknytning og selvopplevelse. Det gis et overblikk over hvordan mentaliseringsevnen kan utredes, forstås og styrkes gjennom tidsavgrenset, mentaliseringsbasert terapi. Ferdighetsmessig fokuseres det spesielt på klinikerens evne til å forstå og arbeide med barnets subjektive opplevelse og indre verden slik dette kommuniseres gjennom ord, lek og handling. Det vil drøftes ulike nivåer av intervensjoner for å nå barnet og hjelpe det til å forstå seg selv og andre bedre. Samtidig arbeider man for å vekke foreldres nysjerrighet og interesse for barnets opplevelse av seg selv og andre, for å identifisere problematiske samspillmønstre og fremme et forståelsesfullt og tenkende miljø rundt barnet. Video og rollespill vil bli benyttet som illustrasjon av psykoterapiprosessen og som utgangspunkt for fordighetstrening.