Introduksjon til mentaliseringsbasert terapi med barn (MBT-C) (34024)

Dato: 18-20. mai 2020
Kurslokale: Villa Sult, Krusesgt. 8, 0263 Oslo
Maks antall deltakere 35
Kurseier Institutt for barne- og ungdomspsykoterapi

Priser

Deltaker: 6 400,-

Målgruppe

Kurset egner seg for psykologer, leger og andre fagpersoner med fordypning i psykoterapi med barn og unge. Spesielt passer kurset for terapeutersom ønsker å kunne ramme inn dynamisk barnepsykoterapi på en effektiv og fokusert måte, og som ønsker å ivareta lek og kreativitet i en presset klinisk hverdag. Kurset egner seg også godt for ferske terapeuter som er interessert i å lære mer om hvordan man kan jobbe med barn og foreldre psykoterapeutisk og hjelpe barnet til å utvikle avgjørende evner for en bedre fungering i relasjon til andre.

Formål med kurset

Deltakerne vil få en grunnleggende teoretisk forståelse for mentalisering og den teoretiske tradisjonen som kommer til uttrykk i MBT-C. Deltakerne vil få trening i å evaluere mentalisering hos barn og voksne, og får en praktisk, ferdighetsbasert utgangspunkt for å drive mentaliseringsbasert behandling av barn.

Innhold

Om introduksjonskurs i MBT-C

Introkurset presenterer det teoretiske grunnlaget for metoden, med utgangspunkt i en utviklingsmessig forståelse av samspillet mellom evnen til lek, fantasi, affektregulering, tilknytning og selvopplevelse. Det gis et overblikk over hvordan mentaliseringsevnen kan utredes, forstås og styrkes gjennom tidsavgrenset, mentaliseringsbasert terapi. Ferdighetsmessig fokuseres det spesielt på klinikerens evne til å forstå og arbeide med barnets subjektive opplevelse og indre verden slik dette kommuniseres gjennom ord, lek og handling. Det vil drøftes ulike nivåer av intervensjoner for å nå barnet og hjelpe det til å forstå seg selv og andre bedre. Samtidig arbeider man for å vekke foreldres nysjerrighet og interesse for barnets opplevelse av seg selv og andre, for å identifisere problematiske samspillmønstre og fremme et forståelsesfullt og tenkende miljø rundt barnet. Video og rollespill vil bli benyttet som illustrasjon av psykoterapiprosessen og som utgangspunkt for fordighetstrening.

Andre opplysninger

Deltakerne vil motta kursbeviset for gjennomført introduksjonskurs, som gir grunnlag for å motta veiledning i metoden og delta på videregående kurs i behandling med barn, ungdom eller voksne.

Kurskomite

Norka Malberg (Kursleder)
Finn Skårderud
Anders Flækøy Landmark
Line Stänicke
Fredrik Cappelen
Line Brotnow
Mathias Bals
Kjersti Brænne

Godkjenninger - Gamle spesialistregler

Videreutdanning

Allmennmedisin: Emnekurs: 21 t, GJELDER EMNE: Psykiatri
Barne- og ungdomspsykiatri: Valgfrie kurs: 21 t
Barnesykdommer: Valgfrie kurs: 20 t

Etterutdanning

Allmennmedisin: Emnekurs: 21 t, GJELDER EMNE: Psykiatri
Barne- og ungdomspsykiatri: Valgfrie kurs: 21 t
Barnesykdommer: Valgfrie kurs: 20 t
Psykiatri: Valgfrie kurs: 16 t

Program for Introduksjon til mentaliseringsbasert terapi med barn (MBT-C) (34024)

Mandag 18. mai

Metanliseringsbegrepet i utviklingsperspektiv, teori og empiri for MBT, klinisk utredning

09.00 Registrering og kaffe.
09.30 Teori om utviklingen av mentalisering hos barn i

skolealder, tilknytning og mentalisering, vansker med mentalisering og koblinger til forstyrrelser i barndommen.

11.00 Pause.
11.30 Teori forts.
13.00 Lunsj.
14.00 Introduksjon til tidsbegrenset MBT-C; struktur og mål,

terapeutisk holdning og evaluering av barnets mentaliseringskapasitet.

15.15 Pause.
15.30 Introduksjon til tidsbegrenset MBT-C forts.

Tirsdag 19. mai

Struktur og kliniske intervensjoner i MBT-C

09.30 Nøkkelaspekter ved tidsavgrenset arbeid med MBT-C;

introduksjon av terapeutferdigheter og intervensjoner, kliniske ferdigheter.

11.00 Pause.
11.30 Kliniske ferdigheter.
13.00 Lunsj.
14.00 Kliniske ferdigheter.
15.15 Pause.
15.30 Tema forts.

Onsdag 20. mai

Evaluering og mentaliseringsbasert arbeid med barnets omsorgspersoner

09.30 Viktigheten av foreldres mentalisering, introduksjon til

evaluering av mentaliseringsferdigheter hos omsorgspersoner.

11.00 Pause.
11.30 Tema forts.
13.00 Lunsj.
14.00 Arbeid med foreldre parallelt med barnet i MBT-C.
15.15 Pause.
15.30 Tema forts.