Informasjon
Ledere i fast- og allmennlegepraksiser i Norge.
Ledere i fast- og allmennlegepraksiser i Norge.
Kompetansemål: Systemforståelse, organisasjonsutvikling og ledelse. Egne holdninger og verdier.
Læringsmål: Kjenne til prinsippene for enhetlig ledelse og forstå forholdet mellom enhetlig ledelse og egen rolle som fagperson.
Kunne reflektere over hvordan egne egenskaper, holdninger og verdier påvirker arbeidsmiljøet og rollen som arbeidstaker, leder og kollega
Modul 1: Ulike perspektiver på ledelse. Bli kjent med deg selv som leder. Fastlegekontoret som organisasjon i samhandling med andre organisasjoner
Modul 2: Organisasjonskulturer og læring
Modul 3: Kommunikasjon
Modul 4: Kontinuerlig forbedring på fastlegekontoret
Modul 5: Teknologi og nye måter å arbeide på
Modul 6: Mine medarbeidere: Motivasjon, ytelse, tillit og delegering
Modul 7: Å ta andres perspektiver
I handlingsplan for allmennlegetjenesten 2020-2024 uttrykkes det eksplisitte målet om å «å utvikle en teamorganisert tjeneste, styrke og endre kompetansen, styrke ledelse og bedre tilgjengeligheten til data». For å arbeide mot å oppnå et slikt mål er det mange områder som vil berøres: ledelse og teamledelse, metoder for kontinuerlig forbedring, pasientsikkerhet, forståelse for forvaltning og systemtenkning, organisasjonsforståelse og omstilling, innovasjon, forståelse for digitalisering og velferdsteknologi. Dette introduksjonskurset er utviklet for leger i allmennlegetjenesten for å øke legers kompetanse, slik at de kan lede an, se verdien av og mestre systematisk arbeid med kvalitetsforbedring- og pasientsikkerhet. Kurset skal bidra til at deltakerne på sikt kan lede teambaserte virksomheter med annet personell og ledere av fastlegepraksiser, at de evner å sette mål som skaper mening for medarbeiderne, skaper gode og inkluderende prosesser, viser tillit, skaper trygghet og mobiliserer til innsats for videreutvikling av tjenestene. Kurset bygger på forskningsfronten innenfor ledelsesfagene, og er samtidig praktisk rettet for å gi en best mulig læring for deltagerne, legepraksisene de jobber for og for utviklingen av allmenn- og fastlegeordningen. Å heve kompetansen på ledelse, teamledelse, velferdsteknologi, hjemmebehandling samarbeidsforståelse med mer vil gi best resultater dersom lederne også utrustes med kunnskapsbaserte modeller, verktøy, og trening i bruk av metoder som de tydelig ser relevansen av for sin egen arbeidshverdag. Undervisningen legger til rette for at lederne blir reflekterte praktikere som klarer å reflektere i praksis mens de handler, og til å reflektere om praksis etter at handlingene er ferdig. På den måten kan de rekonstruere erfaringer, og potensielt på en mer bevisst måte bruke det som muligheter for læring og styrke seg som ledere.
Allmennmedisin
Emnekurs: 30 t
Allmennmedisin
Allmennmedisin
Valgfrie kurs: 30 t
Allmennmedisin
Klinisk emnekurs: 30 t
Allmennmedisin
Allmennmedisin
Valgfrie kurs: 30 t
Kurset er en bestilling fra Helsedirektoratet og arrangeres av Handelshøyskolen BI.
Deltakerne vil få anledning til å bygge sin «personlige verktøykasse» som del av læreprosessen. Med personlig
verktøykasse menes det at deltagerne tilegner seg et repertoir av teknikker og metoder som kan bidra til
forbedret ledelse i egen praksis. Noen verktøy er del av undervisningsopplegget, mens andre vil oppstå gjennom
at deltakerne deler fra egen praksis.
Deltakerne får en egen loggbok som brukes som personlige refleksjonsverktøy gjennom kurset.
Ved kursstart vil deltakerne deles inn i læringsteam og/eller -par. Læringsteamene skal jobbe sammen om ulike
oppgaver for eksempel rundt anvendelse av ny kunnskap på egen praksis, deling av erfaringer mellom
teammedlemmene og på tvers av team etc.
Deltakerne samarbeider om 2 konkrete oppgaver i løpet av kurset. Oppgavene baseres på egen (og/eller
andres) praksis der ett eller flere av kursets temaer utforskes i praksis. Innleveringene vil delvis vurderes av
faglærer, delvis av deltakerne selv, og utgjøre forarbeid til kursets eksamen.
For å få studiepoeng i kurset må deltakerne gjennomføre en 72 timers individuell hjemmeeksamen.
Kurset gjennomføres over 15 uker, med oppstart hver vår og hver høst (medio januar og medio august).
Hva synes du om denne siden? Gi oss tilbakemelding