Kurset inneholder mye erfaringsutveksling, diskusjon og ferdighetstrening og holdes derfor fysisk.
Informasjon
● FKM LM-04: Kunne håndtere etiske utfordringer i egen spesialitet, gjennomføre etisk refleksjon og veilede andre.
● FKM LM-20: Ha gode ferdigheter i å veilede og gi supervisjon.
● FKM LM -23: Kunne kommunisere om eget fag på en måte som er tilpasset mottakere som kollegaer, samarbeidspartnere, pasienter og media.
● FKM LM-73: Kunne reflektere over hvordan egne egenskaper, holdninger og verdier påvirkerarbeidsmiljøet og rollen som arbeidstaker, leder og kollega.
● ALM-002: Kunne evaluere styrker og begrensninger i egne kunnskaper og ferdigheter, og selvstendig kunne veilede kolleger i tilsvarende evaluering.
Primært veiledere av ALIS i ny ordning for spesialistutdanningen i allmennmedisin. Andre veiledere i allmennmedisin (for LIS1) kan også søke.
Å øke kvaliteten av veiledning og supervisjon gjennom teori og praktisk trening.
Allmennmedisin
Emnekurs: 18 t
Allmennmedisin
Samfunnsmedisin
Valgfrie kurs: 18 t
Allmennmedisin
Klinisk emnekurs: 18 t
Allmennmedisin
Samfunnsmedisin
Valgfrie kurs: 18 t
Onsdag 15. februar
09.00
Velkommen og informasjon om dagen.
09.15
Hvem er vi? Presentasjon av alle kursdeltakerne.
Forventninger.
10.15
Pause.
10.30
Gjennomgang av viktige begreper i
spesialistutdanningen.
11.15
Demonstrasjon av første samtale mellom
individuell veileder og ALIS.
11.30
Lunsj.
12.30
Veiledningspedagogikk - Hvordan kan samtaler
med veileder bidra til læring?
13.10
Demonstrasjon av veiledningssamtaler -
Hvordan og hvordan ikke?
13.30
Pause.
13.45
Gruppearbeid: Ferdighetstrening i veiledningssamtaler
ved hjelp av triader. Problemstillingene som dere har forberedt blir tema for samtalene.
14.50
Gjennomgang i plenum av gruppearbeidet.
15.15
Hvordan gi tilbakemeldinger til ALIS?
- Innledning
- Øvelse to og to i å motta ros
- Kritisk tilbakemelding til ALIS - Hvordan og hvordan ikke?
- Tilbakemelding til veileder, både rosende og kritiske. Øvelse i plenum
15.50
Kommentarer til dagens program og litt
om forberedelsene til neste kursdag.
16.00
Slutt.
Torsdag 16. februar
09.00
Velkommen og plan for dagen.
09.15
Rollespill, Morten og Kari er ALIS.
10.15
Pause.
10.30
Info fra ALIS Vest.
11.30
Lunsj.
12.30
Info fra ALIS Vest forts.
13.15
Hvordan gjennomføre felleskonsultasjonen?
14.00
Pause.
14.15
Kompetansevurdering, attestasjon av
læringsaktiviteter og godkjenning av læringsmål. Veileders dobbeltrolle som hjelper og som dommer. Hvilke dilemmaer kan oppstå? Hvordan gjør vi det i praksis?
Innledning til "summegrupper" og plenumssamtale der deltakerne deler eksempler, erfaringer og tanker.
15.00
Pause.
15.15
Hva gjør veileder ved grunnleggende tvil
om ALIS bør godkjennes? Hvem kan veileder rådføre seg med? Hvordan kan saksgangen bli?
15.45
Skriftlig og muntlig kursevaluering.
16.00
Slutt.
Morten | Munkvik | (Kursleder) |
Kari | Ersland | (Kursleder) |
Forberedelser før kurset:
Les Kurshefte om individuell veiledning og supervisjon i allmennpraksis. Individuell veiledning og supervisjon i spesialistutdanningen i allmennmedisin
Les Spesialistforskriften med kommentarer. Orienter dere om det som står om allmennmedisin, det er ikke forventet at dere skal pugge innholdet.
Les temaheftet for allmennmedisin.
Til gruppesamtale om egen læring: Ta med en case/eksempel på en situasjon du har blitt veiledet i etter studietiden. Om du ikke har fått noe særlig veiledning ber vi deg huske en episode der du skulle ønske at du hadde fått veiledning. Den finnes. Dette skal brukes i gruppearbeidet som innleder kurset.
Ta også med eksempel fra egen praksis: En konkret problemstilling du står oppe i nå, og som du ønsker veiledning på (til bruk i ferdighetstrening).
Kursavgiften forutsettes dekket/refundert for deltakerne av kommunen.
Utgifter til reise og overnattting, samt dagpakke x2 inkl. lunsj kommer i tillegg til kursavgiften. Dette kan søkes refundert av Legeforeningens Fond II.