Kreftscreening - hva anbefaler legene?

– Myndighetene anbefaler screening for brystkreft, livmorhalskreft og tarmkreft. Hva anbefaler legene? spør LEFOs seniorforsker Berit Bringedal i Tidsskriftets utgave nr. 18/2019.
¬– Anbefalinger fra fastleger samsvarer med retningslinjene i større grad enn anbefalinger fra andre leger, skriver Berit Bringedal i Tidsskrift for Den norske legeforening nr. 18/2019, s. 1814 (faksimile).

I sin kommentarartikkel (Tidsskr Nor Legeforen 2019; 139: 1814) presenterer hun en ny studie som beskriver hva ulike legergrupper i Norge anbefaler til sine pasienter (Bringedal B, Fretheim A, Nilsen S et al. Do you recommend cancer screening to your patients? A cross-sectional study of Norwegian doctors. BMJ Open 2019; 9: e029739).

Denne sammenholder Bringedal med funn i en annen internasjonal studie som hun og forskerkolleger står bak (Carlsen B, Bringedal B. Attitudes to clinical guidelines–do GPs differ from other medical doctors? BMJ Qual Saf 2011; 20: 158–62).

Via denne siden fins en nærmere presentasjon og fulltekstversjon av screening-studien til Berit Bringedal, Atle Fretheim, Stein Nilsen og Karin Isaksson Rø.