Utenlandske leger ved norske sykehus / Foreign physicians in Norwegian hospitals

Aasland OG, Javo C, Larsen A. Tidsskr Nor Lægeforen, 1997; 117: 4246-9.

Article in Norwegian.

Abstract on Pubmed: Because of the increasing number of foreign doctors seeking employment in Norwegian hospitals, a survey was undertaken to estimate their numbers, and to study how they and their chief physicians assess their working situation, and whether it could possibly be improved. 15% of the hospital physicians were foreign, about half of these had other language backgrounds than Swedish or Danish. 55% of the departments employed foreign doctors. The median time in Norway for these doctors was 33 months. Doctors from outside Scandinavia were less satisfied with their working situation than were doctors with a Swedish or Danish background, and this was also reflected in the views of the chief physicians. The language difficulties experienced by the foreign doctors were considered to be greater by their chief physicians than by the foreign doctors themselves. Emphasis should be placed on language and cultural training, building supporting networks, and improving the qualifications of Norwegian physicians to enable them to work in cross-cultural environments.

Contact us for more information.

Sammendrag, Tidsskrift for Den norske legeforening: På bakgrunn av en stadig økende tilstrømning av utenlandske leger til norske sykehus gjorde Overlegeforeningen våren 1997 en kartlegging og opinionsmåling blant avdelingsoverleger og utenlandske sykehusleger.
15% av sykehuslegene var utenlandske, hvorav om lag halvparten hadde annen språkbakgrunn enn svensk eller dansk. 55% av sykehusavdelingene hadde utenlandske leger. Median tid i Norge for de 320 utenlandske legene som svarte på spørreskjema var 33 måneder. Leger med ikke-skandinavisk språkbakgrunn syntes i mindre grad enn andre utenlandske leger at det var overveiende positivt å arbeide i Norge, en forskjell som også var reflektert i avdelingsoverlegenes oppfatning om hvordan det var å ha utenlandske leger ved avdelingen. Språkopplæring og innføring i norsk kultur, støttenettverk for utenlandske leger og kvalifisering av norske leger i tverrkulturelt samarbeid er aktuelle tiltak som bør iverksettes.

Artikler i Tidsskrift for Den norske legeforenings utgaver før 2000 finnes dessverre ikke tilgjengelige i fulltekst på Internett.