Fritt behandlingsvalg: Kvalitet viktigere enn ventetid

Lønnsomt er ikke alltid det samme som viktig, heller ikke når det gjelder helseeffekt eller prioriteringsmål. Å slippe til markedsmekanismen i helsetjenesten, kan være å slippe reven inn i hønsegården, skriver kronikkforfatter Berit Bringedal i Dagens Medisin (25.4.2013).

Bringedal B. Fritt behandlingsvalg: Kvalitet viktigere enn ventetid. Dagens Medisin 2013; nr. 8: 26.

Kronikken kan leses i fulltekst her.

Comment in a Norwegian medical journal. Abstract not available. Contact us for more information.

Kronikken inngår i Dagens Medisin sitt temanummer om helsepolitikk, nr. 8/2013, s. 18-26. DM-redaksjonen presenterer temanummeret slik:

Fritt behandlingsvalg: Dette mener ekspertene om Høyres valgløfte

Dagens Medisin har bedt noen av Norges fremste helseøkonomer om å vurdere hvilke konsekvenser Høyres forslag om fritt behandlingsvalg kan få for norsk helsetjeneste. Høyre har lansert forslaget, som gir pasientene rett til å velge mellom private og offentlige sykehus.
Torsdag 25. april avholder Dagens Medisin et fagseminar om temaet i VG-auditoriet i Oslo. Dit kommer både helseminister Jonas Gahr Støre (Ap) og Bent Høie (H), leder av Stortingets helse- og omsorgskomité.

Oppdrag til fire eksperter
Tre av landets ledende professorer i helseøkonomi - Jan Magnussen (NTNU), Jan Abel Olsen (UiT) og Ivar Sønbø Kristiansen (UiO) - har skrevet hver sin kronikk om fritt behandlingsvalg på oppdrag fra Dagens Medisin. Temaet er blant de viktigste helsepolitiske stridsspørsmål foran stortingsvalget til høsten. Også forsker Berit Bringedal ved Legeforeningens forskningsinstitutt (Lefo) har vurdert konsekvensene av Høyres opplegg.

Les presentasjonen i sin helhet her.