Oslo96-reformen og faglig oppdateringspraksis

Aasland OG, Wiers-Jenssen J. Tidsskr Nor Legeforen 2013; 133: 2478-80.

Sammendrag
BAKGRUNN Vi har tidligere vist at leger som hadde fulgt studieordningen Oslo96, 2 – 3 år etter studieslutt brukte noe mer tid på oppdatering enn andre leger fra Universitetet i Oslo, men mindre tid enn leger fra Universitetet i Bergen. Hensikten med denne undersøkelsen er å se om disse forskjellene er endret 5,5 – 7 år etter avsluttet studium.

MATERIALE OG METODE Vi benyttet spørreskjemadata fra siste studiekull fra gammel studieordning ved Universitetet i Oslo (fullført utdanning 2001) og andre årskull fra Oslo96-ordningen (fullført 2003) samt fra årskullet som ble uteksaminert ved Universitetet i Bergen i 2003. Data ble samlet inn 5,5 – 7 år etter studieslutt (T2) og sammenholdt med tilsvarende data fra 2 – 3 år etter avsluttet studium (T1). Kun respondenter som svarte på alle spørsmål ved både T1 og T2 er inkludert.

RESULTATER Svarprosenten varierte mellom 55 og 59 i de tre utvalgene. 5,5 – 7 år etter avsluttet utdanning var det ingen forskjell i tid brukt på oppdatering mellom Oslo96-leger (median 230 min/uke) og leger utdannet før Oslo96-reformen eller ved Universitetet i Bergen (begge median 240 min/uke). I alle tre gruppene var det en statistisk signifikant økning fra T1 til T2 i rapportert bruk av internett for faglig oppdatering. Kurs og konferanser var de foretrukne oppdateringsformene.

FORTOLKNING Det var ikke mulig å påvise noen sammenheng mellom studieordning og legenes oppdateringsvaner. 

Artikkelen er tilgjengelig i fulltekst her.