Nytt magasin om europeisk helsepolitikk

Den europeiske legeforeningen, CPME, har lansert et magasin som skal komme ut to ganger i året.

I det første nummeret finner du nyheter fra Ukrainas legeforening, som jobber for å redde liv under den pågående krigen i Ukraina.

Presidenten i CPME, Christiaan Keijzer, understreker betydningen av at leger står sammen i en skiftende verden og at europeiske leger samarbeider for å løse felles utfordringer.

Deling av helsedata gjennom et såkalt European Health Data Space seiler opp som en viktig sak fra Europakommisjonen. I magasinet kan du lese mer om hva som planlegges og hvilken uttalelse Europeiske leger har gitt til Europakommisjonen.

Videre finner du en sak om digitaliseringens betydning for lege-pasientrelasjonen og oppdateringer på CPMEs policy om sosial ulikhet i helse.

– CPME er en viktig kanal for Legeforeningen inn mot Europa. Erfaringene fra pandemien og krigen i Ukraina viser at det europeiske felleskapet er viktig for Norge, sier medlem av sentralstyret i Legeforeningen og styremedlem i CPME, Ole Johan Bakke og påpeker:

– Hvis du er interessert i europeisk helsepolitikk, så anbefaler jeg å ta en kikk på dette magasinet.