CPME-magasinet vinter 2023

Det nye nummeret av magasinet til Den europeiske legeforening (CPME) ser blant annet på klimaendringene og situasjonen i Tyrkia.
Kvinne med briller som leser et magasin. Foto: Istockphoto.com
Les siste nummer av CPMEs nye magazine. Foto: Istokphoto.com

Ole Johan Bakke, visepresident i CPME og sentralstyremedlem i Den norske legeforening, skriver om behovet for umiddelbar handling for å møte klimaendringene.

Dr. Christiaan Keijzer, CPMEs president, sender en hilsen til dem som er rammet av jordskjelvet i Tyrkia og Syria, samt en hilsen til tyrkiske og syriske kolleger som gjør en stor innsats for å redde liv under vanskelige forhold. Parallelt pågår det en rettsprosess der det synes som at tyrkiske myndigheter ønsker å avsette sentralstyret i Den tyrkiske legeforening. CPME-presidenten uttrykker håp om at jordskjelvkrisen kan fremme refleksjon om denne prosessen.

I andre saker finner du informasjon om europeiske legers syn på EUs legemiddelpolitikk, en oppdatering om utfordringer og muligheter ved European Health Data Space. Les også om hvordan en europeisk vaksinasjonskoalisjon jobber for å styrke tilliten til vaksiner i Europa.