I statsbudsjettet for 2026 foreslår regjeringen en økning på 20 studieplasser i medisin ved Universitetet i Bergen, studiested Haugesund, gjennom programmet Vestlandslegen.
Dette, samt behovet for at leger underviser medisinstudenter, var hovedtema da Ingeborg Henriksen og leder av Norsk medisinstudentforening, Elise Skimmeland snakket til utdannings- og forskningskomiteen.

– Det er viktig å øke antallet studieplasser i medisin i Norge. Mangel på helsepersonell er et globalt problem, og derfor er det avgjørende at vi utdanner flere her hjemme, i tråd med anbefalingene fra WHO og Grimstadutvalget. Vi mener desentrale modeller kan være gode løsninger, men det forutsetter tilstrekkelig finansiering og tydelig faglig tilknytning, sa Skimmeland.
Samhandling er nøkkelen
Nmf-lederen fikk støtte fra Henriksen:
– Grimstadutvalgets rapport fra 2019 står seg godt, og det er derfor bra at antallet nå økes. Vi minner om at rapporten vektlegger at økningen bør være høyest i de største studiebyene.
Regjeringen har startet arbeidet med Helsepersonellplan 2040 for å sikre tilstrekkelig helsepersonell i framtiden. Legeforeningen har spilt inn til Helse- og omsorgsdepartementet at planen bør ta utgangspunkt i det samlede kompetansebehovet i helsetjenesten og dimensjonerer deretter. Kapasiteten i grunnutdanningen i medisin må derfor være en integrert del av strategien.
Dette budskapet gjentok Legeforeningen under høringen i utdanningskomiteen.
– Dette krever samarbeid på tvers av departementer og sektorer, og Stortinget bør kreve en slik tverrfaglig tilnærming, konstaterte Ylf-lederen.
Leger i undervisningsstillinger
Studenters studiehverdag og -kvalitet, var også et viktig tema for Legeforeningen under høringen. Studiestøtten må kobles til grunnbeløpet, slik at studentene kan prioritere studiene fremfor jobb. Videre trenger grunnutdanningen i medisin flere leger i undervisningsstillinger.

– Hovedtyngden av undervisningen bør gis av leger med klinisk forståelse og høyt faglig nivå. Det bidrar til å utdanne gode og trygge leger som er klare for legelivet. God grunnutdanning forutsetter gode undervisere, sa Henriksen.
Legeforeningen mener at stramme universitetsbudsjetter gjør rekruttering vanskelig. For lønnsnivået i akademia er ofte betydelig lavere enn i kliniske stillinger.
– Det er nødvendig med en kartlegging av hva som hindrer leger fra å undervise, og lærestedene må få finansiering som gjør det mulig å rekruttere undervisere med riktig faglig bakgrunn.
Det kom en rekke spørsmål fra komiteen, blant annet knyttet til hvorfor Legeforeningen er særlig opptatt av at fremtidens norske leger bør utdannes i Norge.
– At medisinutdanningen bør skje ved norske universiteter, handler om vår egen beredskap, og det handler om solidaritet. Det er global legemangel. Da kan ikke vi drive med hjerneflukt. Vi må ta ansvar for vår egen legestand, avsluttet Ingeborg Henriksen.
