Et håp for det nye året

Mine foreldre ønsket seg snille barn til jul. Jeg har ofte lagt til fred på jord og rolige dager. I år ønsker jeg meg lite smitte og nye vaksiner.
FOTO: Thomas B. Eckhoff/Legeforeningen
FOTO: Thomas Barstad Eckhoff/Legeforeningen.

En ting er sikkert, det blir en annerledes jul. For noen blir det mer jobb og lange dager. Jeg håper likevel dere finner rom for middager med de viktigste, om det ikke blir så mye besøk. Turer i nærmiljøet, om det ikke blir så mye reising. Og rikelig med fjas, om det ikke blir så mye fest. Vi må tenke stort og utenfor boksen – og det kan ofte blir bra.

2020 vil bli husket for koronapandemien. Og vi vet enda ikke hvordan historien tilslutt vil se ut. Legeforeningen arrangerte en erfaringskonferanse om covid-19 i oktober. Det resulterte i en rapport som ble oversendt koronakommisjonen og departementet. Vi må lære av hverandre underveis, men også lære for framtida. Konferansen samlet bredden og spissen i den norske helsetjenesten. Dette var beretningen om en varslet krise; vi var for dårlig forberedt. Men det var også beretningen om pågangsmot, innovasjon og faglig pionerånd. Vi har måttet tenke stort og utenfor boksen i året som har gått – og det har ofte gått bra.

Landsstyremøtet i starten av desember viste at Legeforeningen leverer på de fleste områder, også under en pandemi. Vi har fått viktige gjennomslag i statsbudsjettet, forhandlet på alle tariffområdene, digitalisert tillitsvalgtopplæringen og vi har arrangert over 1000 digitale møter. Vi har hele veien opprettholdt stor aktivitet i Legeforeningen og hatt mange gode medieoppslag. Og nå forbereder vi oss til valgkampen med kampanjen «Helse og trygghet først».

Da nyheten om vaksinegjennombruddet nådde oss i november, gikk børsene i været og vi øynet håp. Diskusjonene går allerede livlig om hvem som skal ha ansvar for hva, hvem som skal få vaksiner først, bivirkninger og effekt. Også denne gangen må vi huske at vi er privilegerte som har en sterk offentlig helsetjeneste og finansielle muskler til både å kjøpe og distribuere vaksinene. Vi trenger åpenhet og godt samarbeid mellom fastlegene og myndighetene, slik at vi får god oppslutning og treffer de som trenger det mest.

Vi er helt avhengige av internasjonalt engasjement og samarbeid for at også de som har dårlig utbygd helsetjeneste og små finansielle muskler, får del i vaksinasjonen. Tilgang til livsnødvendige vaksiner er en menneskerettighet. Global vaksinedekning er helt nødvendig for at vi skal lykkes i å bekjempe pandemien. Norge bidrar gjennom WHO og vaksinealliansen GAVI, men vi trenger også produksjonsmiljøer i Norge som ivaretar våre og verdens framtidige behov for vaksiner, medisiner og smittevernutstyr.

På vei inn i julehøytiden skal vi stoppe opp og være takknemlige over fellesskapet. Alle har bidratt med stort og smått for å dempe smitten. Vaksinene er på vei, sola har snudd og det er lys i tunellen. Riktig god jul, med håp og tro på et godt nytt år.