Høring av Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024-2027

07. mars 2024

Høringsfrist 01.04.2024

Fristen er utløpt

Legeforeningen har fra Helse- og omsorgsdepartementet mottatt Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024-2027.

1. mars 2024 la helseministeren frem Nasjonal helse- og samhandlingsplan. Nasjonal helse- og samhandlingsplan er en melding til Stortinget som beskriver regjeringens strategi og ambisjoner for helse- og omsorgssektoren i årene som kommer. Meldingen er nå til behandling i Stortinget. Som ledd i behandlingen har Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget kalt inn til muntlig høring av planen 16. april 2024, med frist for å sende inn skriftlig innspill 10. april 2024. Legeforeningen vil delta på høringen.

Tross kort frist ønsker Legeforeningen å sende planen ut på bred høring i foreningen. Formålet er å involvere foreningsleddene slik at de som ønsker det kan sende inn korte og konkrete vurderinger knyttet til de foreslåtte tiltakene som skisseres i planen. Legeforeningen sendte inn et fyldig innspill til denne stortingsmeldingen høsten 2022, og hadde en bred innspillsrunde i foreningen i forkant av dette. Alle innspill som ble sendt inn den gang vil fremdeles bli ivaretatt i det videre arbeidet med planen. Det bes derfor denne gang kun om konkrete vurderinger av planens endelige innhold. Legeforeningens innspill til arbeidet med Nasjonal helse- og samhandlingsplan fra høsten 2022 kan leses på våre nettsider.

For å kunne ta med eventuelle innspill i arbeidet med stortingshøringen, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen så snart som mulig og senest innen 1. april 2024.

Vi har forståelse for at det er knapt med tid, men håper foreningsleddene som finner det relevant og har kapasitet vil velge å svare ut.

Om Nasjonal helse- og samhandlingsplan

I forbindelse med innspillsrunden til Nasjonal helse- og samhandlingsplan høsten 2022 skrev helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol at planen ville sammen med ny folkehelsemelding og melding om helseberedskap, utgjøre de overordnede rammene for helse- og omsorgspolitikken.

Nasjonal helse- og samhandlingsplan skulle videre følge opp utredningene til Helsepersonellkommisjonen og Sykehusutvalget. Nasjonal helse- og samhandlingsplan skulle sees i sammenheng med blant annet arbeidet for styrking av det allmennmedisinske området, opptrappingsplan psykisk helse, forebyggings- og behandlingsreform innen rusfeltet og bo trygt hjemme-reformen. Samt, inngå i plansystemet for spesialisthelsetjenesten og gi føringer for lokale og regionale utviklingsplaner

Planen som er lagt frem er strukturert rundt 6 hovedgrep som skal gjøre helsetjenesten mer bærekraftig:

• Tiltak for å rekruttere og beholde personell med riktig kompetanse
  • Endre finansieringsordningene
  • Nytt rekrutterings- og samhandlingstilskudd
  • Ny strategi for digitalisering av helse- og omsorgstjenestene
  • Forenkle og tydeliggjøre regelverk
  • En god og tilgjengelig allmennlegetjeneste

Denne høringen skal behandles av Sentralstyret.

Les mer på siden til Helse- og omsorgsdepartementet og Stortinget.

Saksbehandler

Gisle Bruknapp | Helsepolitisk avdeling