Høring - Kartlegging av revisjonsbehov for Nasjonal veileder for utprøvende behandling - nasjonale prinsipper. OBS! Kort frist

Medisinsk fagavdeling

13. februar 2024

Høringsfrist 07.03.2024

Fristen er utløpt

Legeforeningen har fra Helsedirektoratet mottatt forespørsel om innspill til kartlegging av revisjonsbehov for Nasjonal veileder for utprøvende behandling – nasjonale prinsipper.

Helsedirektoratet publiserte Nasjonal veileder for utprøvende behandling – nasjonale prinsipper i 2019. I 2021 ble det gjort en intern gjennomgang av veileders innhold som resulterte i mindre oppdateringer.

Helsedirektoratet kartlegger nå revisjonsbehov og ønsker tilbakemelding på følgende spørsmål:

1. I hvilken grad er veiledningen dekkende?
  2. I hvilken grad er anbefalingene praktisk gjennomførbare og eventuelt hvilke utfordringer erfares? Bruk gjerne konkrete eksempler
  3. Hvilken praktisk informasjon bør deles gjennom veilederen (for eksempel lokale rutiner eller praktiske eksempler)?
  4. Innhold som bør revideres, gjerne med konkrete forslag
  5. Øvrige innspill

Nasjonal veileder for utprøvende behandling – nasjonale prinsipper kan leses i vedlagte dokumenter og på Helsedirektoratets nettsider.

For veilederens endringshistorikk se Helsedirektoratets nettsider.

Denne høringen skal behandles administrativt.

Høringen har dessverre svært kort frist. Dersom høringen virker relevant, og dere har mulighet bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 7. mars 2024. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Anita Lyngstadaas | Medisinsk fagavdeling