Kvalitetspris for primærhelsetjenesten til KUPP

Kunnskapsbaserte oppdateringsvisitter (KUPP) mottok Legeforeningens kvalitetspris for primærhelsetjenesten 2023.
Prisvinnere samlet
PRISVINNERE: Ingrid Lunde Steen (andre til venstre) sammen med de andre prisvinnerne under Landsstyremøtet i Bodø 2023. Foto: Thomas B. Eckhoff

KUPP har siden 2015 tilbudt kunnskapsbasert oppdatering om bruk av legemidler til norske fastleger. KUPP er et produsentuavhengig, gratis, spesialtilpasset undervisningstilbud til den enkelte fastlege. Det er et kvalitetsforbedringsprosjekt i allmennpraksis og et nyttig implementeringsverktøy. I løpet av 20-30 minutter oppdateres fastlegene på det nyeste om bruk av legemidler innenfor et terapiområde. Prisvinneren, ved Ingrid Lunde Steen, ble ønsket velkommen til scenen med stående ovasjon under landsstyremøtet i Bodø.

– At Legeforeningen omfavner KUPP på denne måten er en stor inspirasjon, skriver Lunde Steen til Legeforeningen.

– Det er svært gledelig at arbeidet vi har gjort for å fremme riktigere legemiddelbruk i norsk allmennpraksis blir synliggjort, anerkjent og satt pris på.

Praksisnær tilnærming med individuell tilpasning

President i Legeforeningen. Anne-Karin Rime, fortalte salen under tildelingen at KUPP bidrar betydelig i å øke kvaliteten og sikkerheten i legemiddelbehandlingen i primærhelsetjenesten. Lunde Steen forteller selv om hvordan KUPP bidrar til riktigere legemiddelbruk og øker kvaliteten på forskriving i allmennpraksis.

– Kunnskapsbaserte oppdateringsvisitter (KUPP) består i at allmennlegene får besøk av en spesialtrent farmasøyt eller lege (LIS eller spesialist i klinisk farmakologi), som går gjennom de siste oppdaterte anbefalingene for legemiddelbruk innen et behandlingsområde. Gjennomgangen skjer fysisk på legens kontor, eller digitalt i løpet av den tiden legen vanligvis setter av til en pasientkonsultasjon.

KUPP besøker legene i deres arbeidstid en-til-en, enten fysisk eller digitalt, med oppdatert og produsentuavhengig faglig kunnskap om legemiddelbruk. På den måten får hver enkelt lege en unik mulighet til å få et innhold som er så relevant og praksisnært som mulig. Lunde Steen forteller at det er dette som gjør prosjektet ekstra spesielt.
– Praksisnær tilnærming med individuell tilpasning er det som har vist seg å ha størst påvirkning på legers legemiddelforskrivning.

Øker kvaliteten og sikkerheten i legemiddelbehandlingen

Den sakkyndige komiteens begrunnelse for prisen var som følger:
KUPP (som står for «Kunnskapsbaserte oppdateringsvisitter») har siden 2015 tilbudt kunnskapsbasert oppdatering om bruk av legemidler til norske fastleger. KUPP drives av RELIS (regionale legemiddelinformasjonssentre) som en sammenslutning av de kliniske farmakologiske avdelingene ved de norske universitetssykehusene i hhv. Helse Nord, Midt, Vest og Sør-Øst.
KUPP har bidratt betydelig til å øke kvaliteten og sikkerheten i legemiddelbehandlingen i primærhelsetjenesten ved å gi praktisk, tilgjengelig og produsentuavhengig rådgivning om legemidler til allmennleger. KUPP er svært aktiv og har siden starten i 2015 gjennomført en rekke kampanjer inne ulike terapiområder. For tiden pågår kampanjen «Riktigere bruk av legemidler mot migrene».
KUPP bidrar til økt kunnskap og riktigere legemiddelforskrivning og er godt mottatt av allmennlegene som uten å forlate kontoret får faglig, uavhengig og gratis oppdatering med minimal tidsbruk. KUPP fortjener anerkjennelse for sitt viktige arbeid i å øke kvaliteten og sikkerheten i legemiddelbehandlingen i primærhelsetjenesten og tildeles Legeforeningens kvalitetspris i primærhelsetjenesten 2023.