Løvetannprisen 2020

Morten Munkvik mottok Løvetannprisen for den helhetlige innsatsen han har gjort for allmennlegefaget.

Det er mange måter å jobbe for å fremme allmennmedisin som fag. Noen gjør det gjennom verv og foreninger, mens denne legen har i tillegg funnet sine egne kanaler.

Denne kollegaen har gjort en innsats for faget vårt – han er med på å gjøre oss mer stolte over identiteten vår som fastlege.

Juryens begrunnelse

Han er spesialist i allmennmedisin, fastlege for 1400 pasienter på et stort tverrfaglig senter som han har vært med på å bygge opp, i mange år vært lege ved helsestasjon for ungdom, universitetslektor ved universitetet i Bergen, LIS1-veileder og gruppeveileder i allmennmedisin. Han har sin PhD fra Universitetet i Oslo og er førsteamanuensis i allmennmedisin ved universitetet i Stavanger hvor han er en populær underviser. Fysisk utfoldelse står hans hjerte nær, så ikke overraskende er han tilknyttet Norsk forening for idrettsmedisin og fysisk aktivitet, og er godkjent idrettslege. Han er lag-lege for hockeyklubben Stavanger Oilers og jobber også for Stavanger Idrettsklinikk.

I Legeforeningen er han ansatt som veilederkoordinator og medlem av Utdanningsutvalget, roller han egner seg svært godt for. Han gløder for medisinsk utdanning og god kunnskapsformidling, et engasjement han også har tatt med seg inn i arbeidet med å lede utviklingen av en ny studieplan i medisin ved Universitetet i Stavanger. Han var en av mange viktige bidragsytere for Allmennlegenes innsatsgruppe Covid-19 i 2020. Flytskjema og beslutningstøtter gjort tilgjengelig på legeforeningens og SKILs nettsider kom til med stor innsats fra denne legen. Han både tar initiativ og er lett å be, en god egenskap i en lege-kollega.

I tillegg til å synliggjøre allmennlegens kompetanse på idrettsarenaen, i det helsevitenskapelige miljøet på universitetet i Stavanger, og for leger i utdanning, formidler han kunnskap på en folkelig måte. Han skriver med en leken penn og har i løpet av de siste par årene hatt et to-sifret antall kronikker i Aftenposten, VG, Stavanger Aftenblad, Dagens Næringsliv og Khrono.

I NRK Radio kan du høre hans lune svar på «Radiolegen», en podkast hvor han blir intervjuet om medisinske tilstander. I tillegg har han på eget initiativ opprettet en podkast kalt Kvallm, sammen med en kollega. KVALLM står for kvalitet i allmennpraksis. Disse podkastene, til nå 290 episoder, handler om utredning, behandling og oppfølging av tilstander i allmennpraksis, og baseres på retningslinjer og anbefalinger. Hensikten er at de på en lett tilgjengelig måte skal bidra til allmennmedisinsk fagutvikling og oppdatering. Podkasten har om lag 20 000 avspillinger per måned.

På nettstedet Fastlegen.no kan du lese tegneserien om Fargegata legesenter, et skråblikk på fastlegehverdagen, som også denne legen står bak.

Han er ikke sjelden foredragsholder på grunnkurs og emnekurs i videre- og etterutdanningen i allmennmedisin, og får gjennomgående svært gode tilbakemeldinger.

Han har dessuten laget flere populære sanger. Noen av disse omhandler seksuell helse, andre fastlegesituasjonen, og andre igjen utløp for humor i en allmennmedisinsk kontekst. Prevensjonssangen er spilt av 152 000 ganger og er delt i sosiale medier 850 ganger i tillegg har han mange avspillinger og delinger av Klamydiasangen og HPV-sangen.

Han har også laget en populær kampsang for fastlegene, «Hør på oss» og  «Fastlegesangen». Det siste tilskuddet til sang-listen kom ved juletider, da han la ut Vaksine-evangeliet.

I en tid hvor fastlegene opplever seg under press og rekrutteringen til allmennmedisin fallende er det viktig at vi framsnakker og utvikler faget. Prisvinneren er en klok og snill lege med stor arbeidskapasitet.