Marokko og Libya trenger hjelp

Ifølge marokkanske myndigheter har over 3 000 personer mistet livet, og over 2 562 blitt skadet i jordskjelvet som rammet Marokko 8. september.
Jordskjelvområde i Marokko
Foto: Leger Uten Grenser og Røde Kors

Få dager etter rammet en massiv flom kystbyen Derna i Libya. Stormen Daniel førte til massive ødeleggelser, tusenvis av dødsfall og enda flere savnede.

For begge disse naturkatastrofene er omfanget av skader og dødsfall enda ikke kjent. Marokko og Libya trenger hjelp.
Det er derfor viktig at hjelpeorganisasjoner allerede er på plass i regionen. Leger Uten Grenser, SOS-barnebyer, Røde Kors/Røde Halvmåne, Flyktninghjelpen og Care er blant organisasjonene som bistår i hjelpearbeidet.

Norske myndigheter har bidratt med 10 millioner kroner kanalisert gjennom Røde Kors/Røde Halvmåne til livreddende innsats i Marokko etter jordskjelvet. Til Libya er bidraget på 25 millioner kroner til livreddende innsats gjennom Røde Kors/Røde Halvmåne og andre humanitære partnere som er på plass lokalt.

Naturkatastrofer av denne størrelsen fører til menneskelige lidelser, både akutt og over tid, ettersom mennesker blir rammet direkte, men også ved at infrastrukturen i samfunnet ødelegges.
Dersom du ønsker å hjelpe innbyggerne i Marokko og Libya i denne svært vanskelige situasjonen, anbefaler Legeforeningen å kanalisere bistand gjennom etablerte organisasjoner.

Følg saken på Facebook