Med fokus på patologiens framtid!

Et halvt hundre patologer var samlet i salen da sju inviterte avdelingsoverleger presenterte sine "visjoner" for faget på årsmøtet i Oslo 18.-19.mars. Både piratvirksomhet og Dickie Dick Dickens ble sitert. Et forsøk på oppsummering av møtet må lyde "Modernise or Die!"
Ledere fra Tønsberg, Ahus, Stavanger, OUS, Bergen, Karolinska, Kristiansand og Trondheim satt i panelet.

Ledere fra Tønsberg,  Ahus, Stavanger, OUS, Bergen, Karolinska, Kristiansand og Trondheim satt i panelet.

Sitatet stammer fra avdelingssjefen i Bergen, Lisbeth Sviland, som også etterlyste en "awareness campaign" om patologenes sentrale rolle i diagnostikk av levende. Etter en innledning om behovet for moderne metoder og rask diagnostikk i en patologiavdeling av professor emeritus Anders Hjerpe ved Karolinska i Stockholm,  tok debatten av. Avdelingsleder i Trondheim, Harald Aarset, var ikke bekymret for teknikken, men for kunnskapene og kompetansen og siterte fra superskurken Jim Coopers 1. uskrevne lov: "Ha penger - ha folk."
Situasjonen i Oslo-regionen vakte bekymring, med ny organisering av OUS i  fire eller fem nye nivåer av adminstrativ ledelse før man endelig møtte et faglig nivå og fare for bortfall av tjenester ved flytting av funksjoner.  Leder for patologiklinikken i Oslo og vert for årsmøtet, Ingen Nina Farstad, la ikke skjul på at situasjonen var vanskelig, men hadde likevel en klippetro på at ting skulle falle på plass i en ikke altfor fjern fremtid.

Rolf Bruun Bie vurderer mulige piratangrep, Harald Aarset tenker på uskrevne lover og flere kompetente folk.Rolf Bruun Bie vurderer mulige piratangrep, Harald Aarset tenker på uskrevne lover og flere kompetente folk.

Tidligere avdelingsoverlege Rolf Bruun Bie var ikke like optimistisk og ble kåret til årsmøtets mest galgenhumoristiske taler. Han påpekte blant annet at digitaliseringen (som det ble snakket MYE om på møtet) også åpnet for diagnostisk piratvirksomhet og advarte mot de økonomiske følgene av den kommende samhandlingsreformen og  eldre-tsunamien, med den enorme økningen av kanserdiagnostikken som dermed vil skylle inn over oss innen få år.( Bies mange gullkorn kan du studere videre ved å følge denne lenken.)

Gleden av å avslutte temadagen fikk Tom Grogan fra Tucson, USA, også kjent som grunnleggeren av Ventana. Grogan er en klassisk amerikansk patolog, som er trenet både i den klinisk kjemiske delen og den kirurgiske, eller anatomiske. En utrolig vennlig, inspirerende og tankevekkende forelesning om alt hva vi bør ville og kunne.

Om fremtiden bringer penger nok - og folk eller om vi blir offer for pirater, gjenstår å se.

Til slutt et tips: ha færre innledere i neste debattrunde (for det må komme flere slike, dette var bra!), ha mikrofoner i salen og gi folk tid til å varme seg opp! Så kommer vi kanskje lenger neste gang enn bare til image-diskusjonen...

(Flere av innledningene er gjengitt i sin helhet som pdf-filer her. )

Referent: Cecilie, nettansvarlig. Bilder: Birger Laane, SiV.