Ying Chen gjenvalgt som leder

- og nå med nytt styre. Fra venstre: Bernard Majak, avdelingsoverlege ved Sykehuset i Telemark, Sverre Andreas Dahl, LIS ved Ahus, leder og avdelingsoverlege Ying Chen fra Ahus, overlegeTor-Arne Hanssen (gjenvalgt) fra UNN, Ingvild Victoria Lobmaier, LIS fra OUS og overlege Lars Helgeland fra Haukeland. Varamedlem Gitta Turowski er ikke med på bildet.
nytt styre 2014

De avtroppende styremedlemmene har alle sittet flere perioder og fikk varm applaus for sitt arbeid.  Medlemsmøtet var uvanlig godt besøkt, på tross av en lang dag med tungt faglig program forut for møtet. En rekke viktige saker vakte debatt.
Styret la fram patologenes alternative Kreftstrategi, som et tilsvar på HOD's nye Nasjonale kreftstrategi for 2103- 2017. DNPs dokument peker på en rekke konkrete tiltak  som må gjennomføres for at HOD's mer diffuse mål skal kunne nås.

Helsedirektoratet har nedsatt et utvalg for å se på bruken av bl.a. patologassistenter for å avlaste patologene. Styret og leder i spesialiteteskomiteen var bekymret for manglende offentlig satsning på LIS-utdanningen og at nye yrkesgrupper ville ta fokus bort fra det det hele dreide seg om; nemlig for få spesialister og kvaliteten på diagnosene.  Styret har bedt om å få delta i direktoratets utvalg, men foreløpig uten respons.

Årsmøtet var enstemmig i at man innførte en ordning med sertifisering av obduksjonsteknikere. 40 år etter at dette ble foreslått første gang, er dette derfor nå i mål. Første sertifiseringskurs vil finne sted i oktober. Mer om dette kan leses under faggruppe obduksjon.

Også akkreditering ble diskutert. To avdelinger er nå i havn (UNN og Sørlandet).  Sonja Steigen la fram sine erfaringer fra prosessen i Tromsø. Et enormt skjemavelde har krevet og krever en hel stilling. Tankevekkende var at nye rutiner mht til blant annet sikkerhet hindrer samarbeid med klinikere, som ikke lenger kan komme innom for diskusjoner rundt kasus.

Til slutt ble endringer i lovene enstemmig vedtatt: Fagutvalget velges ikke lenger av årsmøtet og skifter navn til Kurs og utdanningsutvalg.

Og helt til slutt: nytt æresmedlem! Se egen nyhet om dette.