En feiring av fortid, nåtid og fremtid

Den høytidelige anledningen for DNP’s 100-årsjubileum på Grand Hotell ble en minneverdig markering av et århundre med faglig fellesskap og formidabel medisinsk og vitenskapelig fremgang, - noe som er helt avgjørende for moderne pasientbehandling.
Salen under Den norske patologforenings 100 års jubileum. Foto: Ying Chen
Jubileet markerte ikke bare et århundre med fremragende bidrag til medisinsk vitenskap og diagnostikk, men det feiret også et sterkt felleskap av dedikerte fagfolk. Foto: Ying Chen
Taler under Den norske patologforenings 100 års jubileum. Foto:  Ying Chen
Keynote-forelesere Professor C. Fletcher fra Harvard, Boston, USA holder foredrag om patologifagets utvikling. Foto: Ying Chen

Feiringen vil bli husket som en milepæl hvor fellesskapet av patologer, forskere, klinikere, industri og internasjonale og nasjonale gjester samlet seg for å hylle foreningens betydningsfulle reise, og for å se mot fremtiden med optimisme og entusiasme.

Jubileumssymposiet startet med at jubileumskomiteens leder prof. L. Akslen ønsket alle velkommen, med påfølgende gratulasjonstaler fra statssekretær O. Bjørkholt, Legeforeningspresident A-K Rime samt DNP’s leder E. Mortensen.

I jubileumsåret er presisjonsmedisin et sentralt tema, - hvordan kan diagnostikk bli mest mulig presis og effektiv for den enkelte pasients behandling. Patologenes arbeid er kritisk viktig for kvalitet og pasientsikkerhet i moderne medisin.  Flere anerkjente internasjonale og nasjonale foredragsholdere holdt gode og underholdende foredrag om presis diagnostikk, inkludert histologi og cytologi, molekylær patologi, digital patologi, og anvendelse av kunstig intelligens. Keynote-forelesere var professor C. Fletcher fra Harvard, Boston, USA og P.J. van Diest fra Utrecht, Nederland. Mangfoldet av gode presentasjoner og postere under jubileet illustrerte ikke bare nåværende status i patologi som fagfelt, men gjenspeilet også den teknologiske utviklingen innen patologi. Dette var ikke bare et tilbakeblikk på det som har blitt oppnådd, men også et løfte om å fortsette å forme og forbedre patologiens rolle i helsetjenesten. J.V. Johannessen reflekterte over sammenhenger mellom fortid og fremtid.

Salen under middagen. Foto: Ying Chen

Grand Hotell, en ikonisk arena som har sett mange store begivenheter, bl.a.  kjent for å huse vinnerne av Nobels fredspris, var det perfekte stedet for denne 100-årsfeiringen. DNP’s 50 års- og 75-årsjubileum ble feiret samme sted. Det var stor oppslutning med totalt 280 deltagere. Et høydepunkt var festmiddagen, hvor kvelden startet med fellesfotografering og sang fra medisinerkoret A Scalpella. Den dyktige toastmasteren E. Hoddevik ledet forsamlingen gjennom kvelden med stor bravur. Under festmiddagen kom en rekke jubileumshilsener, - fra leder av fagrådet i legeforeningen S. Sagabråten, Den europeiske patologforenings president P. Schirmacher, Den svenske patologforenings leder E. Colón, Den danske patologforenings leder L. Riis, Kreftregisterets direktør G. Ursin, og kveldens festtale ble holdt av C. Fletcher. Onkolog A. Stensvold rundet det hele av med sin takk-for-maten-tale og hilsen fra klinikken, hvoretter banketten ble avsluttet med nydelig pianomusikk, Edvard Griegs «Bryllupsdag på Troldhaugen», spilt av patolog og professor S. N. Andersen.

tre senior- kvinner. Foto: Joakim Sorthe
Borghild Roald, Ingjerd Lien Kvelstad og Christina Isaksen tar en prat i pausen. Hyggelig å treffe kollegaer! Foto: Joakim Sorthe

Gode kolleger møttes til trivelig gjensyn, og praten satt løst både før, under og etter middagen. Jubileet markerte ikke bare et århundre med fremragende bidrag til medisinsk vitenskap og diagnostikk, men det feiret også et sterkt felleskap av dedikerte fagfolk.

På dag 2 (lørdag) presenterte DNP’s faggrupper sine fagfelt med oppdateringer av nasjonale retningslinjer, faglig utvikling, nettverk og deling av ideer samt paneldebatt med onkolog A. Stensvold og kirurg I. P. Gladhaug. Man satte også stor pris på deltagelse fra industriens utstillere. Vi fikk oppdatering i teknologisk utvikling med nye moderne utstyr og metoder via deres presentasjoner og utstillinger.

En stor takk til bidrag og støtte fra Radiumhospitals legater, Tannlege Olaf Aase og frues legat (via Kreftforeningen), CCBIO, Fürst medisinsk laboratorium og Unilabs. Vi ønsker også å rette en varm takk til  G. Bjørnerud ved Seksjon for utdanning/drift i DNLF med hjelp til dette jubileumsarrangement samt jubileumskomiteen og den lokale komiteen for deres innsats!

Jubileumskomiteen fra vestre: Rolf Bie, Ingvild Lobmaier, Lars A Akslen (jubileumskomitesleder), Elin Mortensen (DNPs leder), Ying Chen og Eystein Hoddevik.
Jubileumskomiteen fra venstre: Rolf Bie, Ingvild Lobmaier, Lars A Akslen (jubileumskomitesleder), Elin Mortensen (DNPs leder), Ying Chen og Eystein Hoddevik.
Boksalg-Cecilie + Steinar Foto: Joakim Sorthe
Steinar Aase og Cecilie Alfsen solgte jubileumsbok på stedet. Foto: Joakim Sorthe

I forbindelse med DNP’s 100 år ble det utgitt en jubileumsbok som oppsummerer foreningens historie. Den beskriver ulike faser og utfordringer for patologene, - med økende arbeidsmengde, manglende kapasitet innen diagnostikk, utdanning og forskning. Alle norske avdelinger og institusjoner er omtalt, og bokprosjektet har vært en dugnad hvor mange fagpersoner har bidratt. Redaksjonskomiteen har bestått av Lars A. Akslen, G. Cecile Alfsen og Ying Chen. Det var stor interesser for boken, og rundt 180 eksemplarer ble solgt under jubileumsmøtet. Man kan også kjøpe boken etter jubileumsmøtet ved å sende forespørsel til g.c.alfsen@medisin.uio.no.

Fellesbilde 1-Patologforeningen. Foto: Horgmo og Rambøl, UiO
Foto: Horgmo og Rambøl, UiO
Fellesbilde av deltagerne på Den norske patologforenings 100 års jubileum. Foto: Horgmo og Rambøl, UiO
Foto: Horgmo og Rambøl, UiO

Deltagerne kunne forlate Grand Hotell med en følelse av stolthet over fortiden, takknemlighet for nåtiden, og ydmykhet overfor den store oppgaven når patologifaget skal utvikles fremover. Jubileumskomiteen registrerer med glede gode tilbakemeldinger fra yngre patologer som har blitt stimulert av dette jubileumsmøtet.