Nettkurs "Doping blant ungdom"

I november ble nettkurset "Doping blant ungdom" lansert på Legeforeningen sine sider. Dette er et samarbeids-prosjekt mellom Legeforeningen og Antidoping Norge, hvor Nasjonal kompetansetjeneste for tverrfaglig spesialisert rusbehandling også har kommet med faglige bidrag.

Kurset varer i tre timer, og omfatter både videosnutter, hørespill, tekstsider og interaktive oppgaver. Man følger blant annet den fiktive fastlegen Ellen Olsen i møte med pasienter, og underveis skal deltakeren hjelpe henne med både utredning og behandling. Temaene spenner fra anamnese og virkning av AAS (anabole-androgene steroider), til bivirkninger, klinisk undersøkelse, blodprøverekvirering, andre dopingmidler, behandling og lovverk. Kurset gir tre poeng i etterutdanning i spesialiteten Barn- og ungdomspsykiatri.