Fagutvalg for barn og ungdom

FUBU er Fagutvalg for barn og ungdom, som er barnelegeforeningen sitt FUXX (fagutvalg av leger i spesialisering).
FUBUlogo
FUBU logo

I Norge er det rundt 350 leger i spesialisering innen pediatri. Fagutvalg for barn og ungdom (FUBU) representerer barnelegeforeningens fagutvalg for leger i spesialisering (LIS) og arbeider aktivt for å styrke faget og sikre høy kvalitet i utdanningen for alle pediatriske LIS. Dette gjøres gjennom et tett samarbeid med spesialitetskomiteen, der vårt eget LIS-medlem, Janne V. Haraldsen, spiller en viktig rolle.

Som en del av vårt engasjement har FUBU utviklet en spørreundersøkelse som ble sendt ut til LIS over hele landet både i 2022 og 2023. Hensikten med denne undersøkelsen er å analysere hvordan ulike avdelinger på sykehusene har tilpasset seg overgangen til en læringsmålsbasert spesialisering, samtidig som vi ønsker å dele og dra nytte av hverandres erfaringer fra ulike sykehusmiljøer. Resultatene fra denne undersøkelsen vil bidra til å forme FUBUs arbeid videre og sikre at utdanningen tilfredsstiller de høyeste standardene.

For å holde våre medlemmer informert og oppdatert, administrerer FUBU også en dedikert Facebook-side; Leger i pediatrisk spesialisering-FUBU. Her deler vi jevnlig relevant informasjon, inkludert veiledning om hvordan man oppdaterer sin medlemsprofil på Legeforeningens nettsider for å bli registrert som medlem av barnelegeforeningen. Dette er viktig både for barnelegeforeningens arbeid og for LIS-ene selv.

Videre har FUBU flere viktige funksjoner, inkludert:

• Føre oversikt over LIS som fullfører sin spesialisering og sikrer at disse får heder og ære under NBF-møtene og i Paidos.
  • Å være tilstede og aktivt delta på barnelegeforeningens møter, hvor vi ønsker innspill og forslag fra alle LIS, enten det er mellom møtene eller under selve arrangementene.
  • Å oppmuntre LIS-ene til å delta aktivt i interessegruppene og bidra med frie foredrag under barnelegeforeningens møter.
  • Å jobbe for å etablere nettverk for LIS som er involvert i lokale utdanningsutvalg på sykehusene eller i nasjonale kurskomitéer.
  • Å kontinuerlig arbeide med å ivareta LIS-enes interesser i forslag til og behandling av saker i barnelegeforeningens styre.

FUBU er alltid på utkikk etter engasjerte LIS som ønsker å delta i styret. Hvis du ønsker å bidra eller har spørsmål, kan du ta kontakt med oss i FUBU på: fubu@barnelegeforeningen.no

Sammen kan vi jobbe for å forbedre pediatriutdanningen og styrke vår felles innsats for barn og ungdoms helse i Norge.

Styret i FUBU består av:

• Kari Mestvedthagen (Leder)
  • Håvard Solvin (Styremedlem)
  • Ingvild Skålnes Elverud (Styremedlem)
  • Farhan Saleem Ud-Din (Styremedlem & NBF representant)
  • Olav Aartun (Styremedlem)
  • Inger Bjurstrøm (Styremedlem)
  • Eva Robert (Styremedlem)
  • Ida Marie Heggem (Styremedlem)

FUBU-styret

Kari Mestvedthagen
Leder FUBU
Kari Mestvedthagen
LIS ved Barne- og Ungdomsklinikken på Haukeland Universitetssykehus. Cand.med fra UiB. Opprinnelig østlending fra Hønefoss, men etter 12 år i Bergen, har den indre skap-bergenseren i meg slått seg til ro med alt regnet. 1 års erfaring fra Akutt- og Mottaksmedisin, før jeg begynte i pediatrien i 2020.
Håvard
Håvard Øksnevad Solvin
Phd-kandidat på fjernveiledning av/ fjernstyrt ekkokardiografi på barn over 5g ved Intervensjonssenteret, OUS Rikshospitalet. Utenom jobben bruker jeg tid på å holde meg aktiv og passe på samlingen min av sitrusvekster.
Ingvild
Ingvild Skålnes Elverud
LIS på barneavdelingen i Hammerfest siden mars 2020 Kommer fra Lommedalen, studert på UiT i Tromsø og Finnmark og hatt turnustjeneste i Hammerfest. Interessert i allergi, global helse og det biopsykososiale.
Farhan Saleem Ud Din
Styremedlem i FUBU, internasjonal ansvarlig i NBF, YoungEAP representant
Farhan Saleem Ud Din
LIS ved OUS siden sommeren 2023. Opprinnelig kommer jeg fra Rjukan, men senere flyttet jeg og familien til Oslo. Min reise i medisin begynte i midlertidig ikke med barnemedisin; i 2019 startet jeg min spesialisering etter å ha brukt to år på å bygge verdifull kompetanse innen psykiatrien. Reiselysten har alltid vært en gnist i mitt liv, og utforskingen av ulike hjørner av verden er min ultimate lidenskap.
Olav Aartun
Olav Aartun
Trondhjemer bosatt i Oslo. Studerte i herlige Kraków. LIS1 i fantastiske Levanger. Søkte på alle barneavdelinger sør for Dovre og øst for Arendal og fikk derfor 2,5 fine år på Kalnes. For tiden på Rikshospitalet. Synes ultralyd er tøft og lurt. Fritiden brukes til klatring og familien.
Ida Marie Heggem
Styremedlem i FUBU
Ida Marie Heggem
LIS i pediatri på Haukeland siden januar 22. Hadde LIS1-tjeneste i Stavanger, og studerte i Pécs i Ungarn. Elsker havet - har seilt flere ganger som skipslege ombord fullriggeren Christian Radich og skulle bli havfrue når jeg ble stor. Ellers hekta på hiphopdans, yoga, løping og klatring, og elsker en god bok.
Eva Robert
Eva Robert
Oppvokst på landet i Tsjekkia, Cand.Med. Praha, Tsjekkia i 2018. Flyttet til Florø på grunn av kjærligheten. LIS1 i Førde, begynte som LIS2 på barneavdelingen i Førde i 2021. Veldig glad i å jogge og være aktiv, men de siste 4 årene har jeg for det meste sprunget etter mine to søte og raske barn.
Inger Hagen Bjurstrøm
Inger Hagen Bjurstrøm
LIS på barneavdelingen i Drammen siden oktober 2022. Født og oppvokst i Oslo, cand med fra Universitetet i Oslo i 2018. Hadde LIS 1 på Ahus med distriktstjeneste i Loppa kommune i Vest-Finnmark. Interessert i nyfødtmedisin, barnenevrologi og sosialpediatri.