Norsk barnelegeforening

Fagutvalg for barn og ungdom

FUBU er Fagutvalg for barn og ungdom, som er barnelegeforeningen sitt FUXX (fagutvalg av leger i spesialisering).
30. april 2022
FUBUlogo
FUBU logo

FUBU sin leder deltar i nettverket for FUXX-ledere fra andre fagmedisinske foreninger i Legeforeningen.

Det er ca. 350 leger i spesialisering i pediatri i Norge.

FUBU jobber for å styrke faget og sikre god kvalitet i utdanningen for alle LIS i pediatri i hele landet.

FUBU samarbeider med spesialitetskomitéen hvor vi har vårt eget LIS-medlem: Hildegunn Norbakken Granslo.

FUBU ønsker at alle LIS i pediatri skal oppdatere sin medlemsside på legeforeningen, og bli medlem av NBF.

FUBU har en egen Facebookside for leger i pediatrisk spesialisering. Her legges det ut oppdatert og relevant informasjon for LIS.

Vi er synlige og tilstede på NBF sine møter, og er tilgjengelige for innspill og forslag fra alle LIS, både mellom og underveis i NBF møtene.

FUBU fører oversikt over leger som fullfører sin spesialisering, og sikrer at disse får heder og ære under NBF-møtene og i Paidos.

FUBU oppfordrer LIS til å delta aktivt i interessegruppene og bidra med frie foredrag under NBF sine møter.

FUBU jobber med å etablere nettverk for LIS som sitter i lokale utdanningsutvalg på sykehusene eller i nasjonale kurskomitéer.

FUBU jobber fortløpende med å sikre LIS sine interesser inn i forslag om og behandling av saker i styret i Barnelegeforeningen.

I 2022 laget FUBU er spørreundersøkelse, svarene gjennomgås nå og vil være med på å styre retningen for FUBU sitt arbeid videre.

FUBU har behov for flere engasjerte LIS til å sitte i styret, interesse meldes til fubu@barnelegeforeningen.no

Styret i FUBU består av:

• Håvard Øksnevad Solvin (leder)
  • Ingvild Skålnes Elverud (styremedlem)
  • Alexander Aalberg (styremedlem)
  • Fride Bysveen Lier (styremedlem, NBF)
  • Farhan Saleem Ud Din (styremedlem, NBF)

Styret kan kontaktes på fubu@barnelegeforeningen.no

FUBU-styret

Håvard
Leder FUBU
Håvard Øksnevad Solvin
Phd-kandidat på fjernveiledning av/ fjernstyrt ekkokardiografi på barn over 5g ved Intervensjonssenteret, OUS Rikshospitalet. Utenom jobben bruker jeg tid på å holde meg aktiv og passe på samlingen min av sitrusvekster.
Ingvild
Styremedlem FUBU
Ingvild Skålnes Elverud
LIS på barneavdelingen i Hammerfest siden mars 2020 Kommer fra Lommedalen, studert på UiT i Tromsø og Finnmark og hatt turnustjeneste i Hammerfest. Interessert i allergi, global helse og det biopsykososiale.
Fride
Sekretær for styret i FUBU og for NBF
Fride Bysveen Lier
Arbeidssted: Barneavdeling for allergi og lungesykdommer OUS (Overlegevikariat). Rolle i FUBU: Sekretær for styret i Barnelegeforeningen, og for styret i FUBU.
Farhan
Styremedlem i FUBU, internasjonal ansvarlig i NBF, YoungEAP representant
Farhan Saleem Ud Din
Ålesund Sykehus siden 2019 Oppvokst på Rjukan og senere Oslo. Cand. Med. Gdansk, Polen i 2015. 2 års erfaring innen psykiatrien før overgang til barnemedisin i 2019 som LIS ved Ålesund barneavdeling.
Alexander
Styremedlem i FUBU
Alexander Aalberg
Levanger sykehus siden 2019 Trøndermann med reiselyst. Medisinsk embetseksamen fra Syddansk Universitet i Odense i 2017, men startet på medisinstudiene i Pécs i Ungarn. Før studiene var jeg soldat i Forsvaret med blant annet et opphold på seks måneder i Faryab-provinsen i Afghanistan. Lis1-tjeneste ved Levanger og distrikstjeneste i Verdal, og rett inn i pediatrien i Levanger etter endt lis-1 i 2019. Aldri sett meg tilbake. Gift med en lungelege og sammen har vi to gutter på henholdsvis ett og fem år. Begynte med stisykling for et år siden og har allerede rukket å brekke to ribbein ved to forskjellige anledninger. Satser på mindre fall og mer fart til neste sesong. Drømmer om å jobbe som lege i Antarktis. Håper å få noen pingvin venner der.