Vinnere frie foredrag Vårmøtet 2022

Et av våre møters høydepunkter er alltid de frie foredragene. Vi som har vært med noen år slutter ikke å forundres over hvor flinke de minst erfarne barnelegene er til å formidle ny kunnskap på en spennende måte. På Stiklestad var nivået skyhøyt og juryene hadde en vanskelig oppgave å velge ut de to beste.
Ida Marie og Olav
Olav Aartun og Ida Marie Heggem (Foto: Jan-Magnus Aase)

Prisen for beste vitenskaplige innlegg gikk til Olav Aartun fra Sykehuset Østfold for Endring av næringsinnhold i morsmelk over tid

Juryen uttalte: «Til kåringen av beste vitenskapelige innlegg var det tre gode kandidater, og juryen fant det vanskelig å velge ut den ene som fortjener pris for beste bidrag i 2022.  Vi hadde noen gitte kriterier å gå etter og vurderte bidragene opp mot disse. Metoden i denne studien er brilliant enkel. Forskningsansvarlig har et problem som ønskes besvart. En bruker de redskapene som er tilgjengelige til finne svar på dette, og kommer med en konklusjon som gir direkte svar på det en lurte på. Nytteverdien av studien var det som vippet oss i avgjørelsen. Vi blir alle berørt av resultatene og den praktiske konsekvensen av dette. Morsmelk er ikke bare mat, og viktigheten av å ha en god melkebank er essensiell for kvaliteten på behandlingen i alle landets nyfødtintensiv avdelinger. Fremføringen var dessuten glitrende og vel gjennomført. Vinneren av årets beste vitenskaplige innlegg berømmes med 10 000 kroner, og i år går denne prisen til Olav Aarthun.»

Prisen for beste frie foredrag gikk til Ida Marie Heggem, Haukeland, for kasuistikken Uventet årsak til epilepsi hos en 12 år gammel gutt der hun med imponerende formidlingsevne lærte oss at nevrocycstiserkose globalt er en av de vanligste årsakene til epilepsi og at vi bør tenke på infestasjon med svinebendelorm (Taenia Solium) hos barn med kramper som nylig har ankommet Norge fra endemiske områder. Ida Marie for 5 000 kroner i tillegg til diplom, heder og verdighet.

Les mer om Norsk barnelegeforening sine frie fordrag her, og send inn ditt eget til Pediaterdagene 2023!