Jacobæus-seminar

I anledning utdelingen av Jacobæus-prisen for 2021 vil det bli avholdt ett seminar i Bergen torsdag 21.april med deltakelse av flere fremstående internasjonale endokrinologer.
Stafford Lightman Foto: Royal Society
Foto: Royal Society

Jacobæus-prisen for 2022 tildeleles professor Stafford Lightman ved Universitetet i Bristol. Han har gjort store fremskritt for vår forståelse av hypothalmus-hypofyse-binyre (HPA) aksen, ett av de hormonelle hovedsystemene for stressmestring.

Lightman viste at den velkjente kortisol-døgnrytmen bestod av kortere pulser som er utsatt for påvirkning fra eksterne faktorer. Stafford var også en pioneer i utviklingen av metoder for å overvåke disse pulsene i mennesker ved kontinuerlig prøvetaking av vevsvæske, en teknikk som nå brukes i klinikken.

Jacobæus-prisen er den eldste prisen som deles ut av NovoNordisk foreningen. Den ble etablert i 1939 til ære for den svenske professoren Hans Christian Jacobæus. Målet med prisen er å fremheve medisinsk forsking og den utdeles årlig til en fremstående internasjonell forsker som inviteres til å holde ett foredrag om hans eller hennes fagfelt innenfor fysiologi eller endokrinologi. Prisen er på 1,5 millioner DKK. Seminaret er gratis og åpent for alle, se vedlagte program. Påmelding er obligatorisk også for live stream.

Vennleg helsing

Lars Breivik