Vårkonferansen og årsmøtet vel overstått!

Det var noen flotte dager i Kirkenes, med en god blanding av sosiale aktiviteter og tett faglig program.
Arbeidsmedisinere i Kirkenes_bildecollage

Vi hoppet rett i det ved ankomst og kurskomiteen ved Kjersti Oddvarsdatter Sæther presenterte oss for joikeren Berit Alette Mienna fra Karasjok. En flott opplevelse!

Med Helsekontroll i BHT som hovedtema på første dag, gikk det slag i slag med foredrag og diskusjoner før vi i samlet flokk dro på kongekrabbesafari. Det var annerledes, kaldt, og en veldig spennende tur ut fjorden mot den russiske grensen. Det var tre rib-båter og flinke guider som tok godt vare på oss. Kongekrabbene var i teinene og vi dro opp til Snøhotellet for tilberedning og spising. Nydelig!

Dagen etter fortsatte konferansen med temaer som Arbeidsmedisinske problemstillinger i Forsvaret, Arbeid i kaldt klima, E-verdi-verktøyet ble vi kjente med, og vi fikk presenterte foreløpige resultater fra et prosjekt i Østfold om Skiftarbeid, helse og livsstil. Etter lunsj hørte vi om ny kunnskap om generering av symptomer og opplevelser – betydning for arbeids og miljømedisin, diskusjon rundt «Er Faktaundersøkelse en oppgave for BHT?», og til slutt fikk vi høre fra Europa og arbeidsmedisinens plass i de forskjellige landene.

Ramazzini-prisen 2019 ble tildelt Anne Kristine Jordal for artikkelen "Kjølevæske - Blandingseksponering med diffus kjemis/biologisk risiko". Anne Kristine holdt sin takketale "In absentia", men det skal bli en ordentlig overrekkelse av prisen senere.

Årsmøtet 2019 ble avholdt på ettermiddagen. Generalsekretær Geir Riise hadde tatt turen oppover og hilste til årsmøtet. Valg ble gjennomført og valgkomiteens innstilling ble tatt til etterretning. Laila Torp ble den nye lederen for Namf, mens Kjersti Skantze ble ny leder for NFAM. Se for øvrig referatet under Årsmøter på hjemmesiden. Funksjonstiden for det nye styret er to år fra 01. september i år.

Siste dag ble det også ganske så hektisk med tre foredrag før avreise, vi ble blant annet utfordret med spørsmålet om "Spiller arbeidsmedisineren egentlig noen rolle" - og vi lærte om Staminas arbeidsmetodikk. Konferansen ble avsluttet med fakta og gode råd fra foredraget «Arbeidstakere på reise i utlandet». Det var mange spørsmål og kommentarer, men med god møteledelse rakk vi flyet!

Takk til alle deltakerne for en flott gjennomført konferanse og et godt årsmøte!