Godt oppmøte på vårkonferansen

Vårkonferansen ble i år arrangert på Soria Moria og ekstra mange hadde funnet veien dit. Det var to hyggelige dager med gode faglige innslag, og tid til litt sosialt samvær.
De samlede deltagere på vårkonferansen til Norsk forening for arbeidsmedisin. Foto: Legeforeningen
Deltakerne på vårkonferansen til Norsk forening for arbeidsmedisin. Foto: Legeforeningen

Takk til alle som deltok på vårkonferansen til Namf/NFAM på Soria Moria!
Den første dagen startet med et spennende innlegg fra president Anne-Karin Rime om Legeforeningens satsingsområder, der hun spesielt trakk frem hvorfor det er viktig at Legeforeningen engasjerer seg i helseberedskap.

Ettersom årets konferanse er delt i to var resten av dagen viet til et samarbeid med Norsk Yrkeshygienisk Forening. Temaene var biologisk monitorering, støv og grensesnittet mellom yrkeshygiene og arbeidsmedisin. Det gjorde at de rundt 100 deltagerne fikk innblikk i betydningen av et tett samarbeid mellom arbeidsmedisinere og yrkeshygienikere. I tillegg til en rekke interessante innlegg, praktiske råd og tips for gjennomføring, og gode diskusjoner.

Utover dagen utforsket vi de helsefarlige grenseverdiene for støv og sveiserøyk, samt en kunnskapsstatus om helseeffekter av inhalering av nanopartikler. Avslutningsvis fikk vi et innblikk i den pågående kartleggingen og overvåkningen av eksponering av sveiserøyk fra både et yrkeshygienisk og arbeidsmedisinsk perspektiv.

Dag to av Vårkonferansen var viet til kunstig intelligens (KI) og dens relevans i arbeidshelseperspektivet, i tillegg til andre viktige temaer innen arbeidsmedisin.

Vi startet dagen med en grundig gjennomgang av muligheter og fallgruver ved bruk av kunstig intelligens ved NFAM-leder Jarand Hindenes. Gjennom den første timen fikk vi innsikt i hvordan KI kan endre arbeidshverdagen, men også hvilke etiske problemstillinger man må være bevisst på.

Deretter dykket vi videre ned i KI fra et arbeidshelseperspektiv ved Rubia Naz Malik, bedriftslege i Equinor. Hun ga også et interessant innblikk i funn fra egen masteroppgave.

Mari Garborg Hanto, advokatfullmektig i Legeforeningen, og Gjertrud Bøhn Mageli, advokat i Legeforeingen, ga vårkonferansens deltagere juridiske perspektiver på ny overvåkningsteknologi. Dette innlegget vekket stor interesse og begge to måtte svare på mange spørsmål fra salen om denne aktuelle problemstillingen.

Etter en velfortjent lunsj fortsatte dagen med en rekke interessante og aktuelle innlegg:

• Informasjon om Nasjonal overvåkning av arbeidsmiljø (NOA) v/Eirik Degerud fra STAMI
  • Arbeid med revidert yrkessykdomsliste v/Stine Fossum, LIS i arbeidsmedisin, også fra STAMI
  • I innlegget «Arbeidshelse er også global helse» ga Yogindra Samant, overlege i Arbeidstilsynet, oss en oppdatering på arbeidsmedisinske nyheter fra inn- og utland.
  • Avslutningsvis delte NFAM-leder Jarand Hindenes tanker om fremtidens arbeidsmiljø og en bedriftshelsetjeneste for alle.

Takk til alle foredragsholdere, deltakere, kurskomiteen, og sekretariatet for to inspirerende dager med verdifull kunnskapsdeling, diskusjoner og sosialt samvær!

Vi gleder oss allerede til Vårkonferansen 2025!